Докато продажбите на изцяло електрически автомобили растат по-бавно от очакванията, големи автомобилни компании все повече срещат клиентите си по средата, пише CNBC.
Все повече компании преосмислят жизнеността на хибридните коли и камиони за успокояване на търсенето от потребителите и за избягване на скъпи наказания, свързани с федерални стандарти в САЩ за икономии и емисии.
Много автомобилни компании започнаха да инвестират милиарди долари в изцяло електрически автомобили и администрацията на президента Джо Байдън полага усилия да осигури възможно най-бързо повече електромобили по американските пътища.
Но хибридните коли, които имат традиционни двигатели с вътрешно горене, съчетани с батерийните технологии на електромобилите, може да помогнат на автомобилната индустрия да намали потреблението на гориво и емисиите в краткосрочен план, като в същото време насочи потребителите към електрификация на автомобилите.
Продажбите на традиционните хибридни автомобили като Toyota Prius изпреварват продажбите на изцяло електрически коли през 2023 г., сочат данни на компанията Edmunds. Хибридните електромобили са съставлявали 8,3% от продажбите на коли в САЩ с около 1,2 милиона продадени бройки до ноември тази година. Делът им се е увеличил с 2,8 процентни пункта спрямо общите продажби миналата година.
Електромобилите са съставлявали 6,9 на сто от продажбите към началото на декември, или около 976 560 бройки, ръст с 1,7 процентни пункта спрямо общите продажби миналата година. Продажбите на plug-in хибриди са имали дял от едва 1% от продажбите в САЩ до ноември.
„През последните няколко години се говореше много да насочването към електрификация и хибридите бяха донякъде забравени, но… те не са мъртви“, коментира Джесика Калдуел, изпълнителен директор на Edmunds. „Има много потребители, които се интересуват от електрификацията и може би не са готови за изцяло електрическа кола“, допълва тя.
Освен това хибридите може да са по-евтини и да успокоят обичайните притеснения около електромобилите като пробег без ново зареждане и липса на зарядна инфраструктура. Средната цена на хибридните коли в САЩ тази година е достигнала 42 381 долара, сочат данните на Edmunds, това е под средната цена от около 59 400 долара на електромобилите, 60 700 долара за plug-in хибридите и 44 800 долара за традиционните автомобили.
По-рано този месец Morgan Stanley съобщи, че Toyota Motor, Honda Motor и Hyundai Motor, включително Kia, съставляват 90% от продажбите на хибридни автомобили в САЩ. Представители на тези компании съобщиха, че активно се опитват да увеличат производството и продажбите на хибридни коли в САЩ.
Компанията-майка на Chrysler, Stellantis, разчита на plug-in хибриди за стратегията си за електрифисация преди да пусне редица модели електромобили от следващата година. Компанията е топ продавач на plug-in хибриди в САЩ и тези автомобили са съставлявали около 10% от продажбите ѝ през третото тримесечие начело с Jeep Wrangler и Grand Cherokee.
Но General Motors все още не е готова да промени плановете си за електромобилите, които включват цел за изключително предлагане на изцяло електрически коли до 2035 г.
GM беше водеща компания сред plug-in електрическите коли с Chevrolet Volt в десетилетието от 2010 г. насам, но в началото на 2019 г. спря продажбите на автомобила заради притеснения за търсенето и за разходите.
Оттогава автомобилният производител не е предложил друг хибриден автомобил в САЩ освен пуснатия неотдавна Chevrolet Corvette E-Ray, хибридна версия на известния спортен автомобил. GM предлага хибриди, включително plug-in хибриди, в Китай.
Големите автомобилни компании, включително автомобилните производители от Детройт, разчитаха на електромобилите да им помогнат да компенсират емисиите и разхода на гориво на по-големите джипове и камиони, които може да им струват стотици милиони долари под формата на глоби от федералното правителство.
GM и Stellantis бяха принудени да платят глоби за общо 363,8 млн. долара заради неспазване на федерални стандарти за икономия на гориво за коли и камиони, произведени от тях в предходни години.
Тези глоби може да нараснат значително съгласно сегашните предложения на администрацията на Байдън за подобряване на ефективността на разхода на гориво на автомобилите и преход към електромобили, съобщават лобистки групи в автомобилния сектор.
Американският съвет за автомобилна политика съобщи по-рано тази година, че автомобилните производители може да бъдат глобени с над 14 млрд. долара между 2027 и 2032 г., ако не направят значителни промени в общата ефективност на разхода на гориво на автомобилите си. Американски автомобилни производители предупредиха отделно, че глобите може да струват 6,5 млрд. долара на GM, 3 млрд. долара на Stellantis и 1 млрд. долара на Ford.
Възходът на хибридните автомобили е особено важен за Toyota. Компанията се превърна в мишена на екологични групи миналата година заради стратегията си да се насочи към микс от хибридни автомобили, plug-in хибриди и електромобили, която според критиците означавала липса на ангажимент към бъдеще с изцяло електрически коли.
Аргументът на Toyota тогава и сега е, че тя задоволява нуждите на потребителите и планира по-постепенно възприемане на електромобилите в света, което естествено ще означава, че някои пазари ще направят преход към електрически коли по-бързо от други.