Европейският автомобилен производител Stellantis NV и китайската технологична фирма Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) планират да създадат фабрика за евтини батерии за електрически превозни средства в Европа, задълбочавайки връзките между двете компании, съобщава Bloomberg.
Заводът ще произвежда т.нар. литиево-желязо-фосфатни батерии (LFP), изтъква Stellantis, добавяйки, че не е взето решение за размера на съоръжение или за неговото местоположение.
Партньорите също така обмислят съвместно предприятие, в което и двете компании да имат равни дялове.
LFP батериите набират популярност сред производителите на автомобили, защото са по-евтини и по-стабилни от базираните на никел клетки, използвани в повечето електромобили. Въпреки че имат по-ниска енергийна плътност, което означава по-малък пробег, тяхната производителност се подобрява с напредъка на технологиите.
„Днес имаме нулев капацитет за производство на LFP в Европа“, посочва пред журналисти Максим Пикат, вицепрезидент на Stellantis и глобален ръководител на отдела, отговарящ за веригата на доставки. „През следващите пет до десет години това ще бъде много важна технология“, добавя той.
Партньорството на Stellantis с CATL ще бъде сред най-широкообхватните подобни споразумения в Европа, където политиците планират по-строги правила относно батериите, за да помогнат за създаването и поддържането на местна верига на доставки. Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес сключи през октомври сделка на стойност 1,6 млрд. долара за придобиване на дял в китайския производител на електромобили Zhejiang Leapmotor Technology Ltd.
Китайските производители на батерии доставят около 80% от клетките в световен мащаб, докато базираните в азиатската страна фирми също така разполагат с много съоръжения за добив и преработка на суровини.
Хватката на Китай върху глобената верига на доставки на батерии предизвика ожесточен политически дебат и засили търканията със САЩ.
CATL, която доставя батерии на компании като Tesla, Volkswagen и Hyundai, доминира на световния пазар на батерии. Въпреки че проектът за завод с Ford Motor Co. в Мичиган на стойност 3,5 млрд. долара остава с неясно бъдеще , производителят продължава да напредва с плановете си за изграждане на завод в Унгария и през януари започна производство във фабрика в Ерфурт, Германия, за да снабдява BMW AG.
преди 6 месеца 'Хватката на Китай върху глобената верига на доставки на батерии предизвика ожесточен политически дебат и засили търканията със САЩ." Никой няма право да прави каквото и да е без разрешение на Световната *** наречена Америка. ? Тя трябва да разреши кой на какво има право или няма тъй каtо Светът принадлежи на тези престъпници--така си мислят за сега. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца а пък белгийците от АВЕЕ предпочетоха да построят завод за батерии в Румъния , а не у нас ... :((( ... също так блоковете за управление на батериите ще ги правят в северомакедонско . мдааа . но пък ние ще купуваме рассийски газ с турски лири ... резидента и гълъба тъй рекоха и направиха . на нас батерии за чий са ни ?! нито завод за автомобиле имаме нито фотоволтаици искаме , най ни е любимо паради да правим с рассийски джелеза да тропат по жълтите криво наредени паветa . и рассийски знаменца !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар