IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Stellantis и профсъюзът постигнаха сделка, стачката в заводите на GM се разширява

Сделките със Stellantis и Ford предвиждат рекордно увеличение на заплатите на служителите с 25%

16:22 | 29.10.23 г.
Снимка: Emily Elconin/Bloomberg
Снимка: Emily Elconin/Bloomberg

Американският профсъюз United Auto Workers разшири стачката си срещу General Motors с включването на завода за двигатели на компанията в Спринг Хил, щата Тенеси. Ходът може да блокира производството на големи пикапи на GM и да засили финансовите ѝ проблеми, пише Ройтерс.

Разширяването на стачката, която продължава вече седем седмици, оставя GM единствената автомобилна компания от Детройт без сделка с профсъюза. Собственикът на Chrysler Stellantis постигна договореност с UAW в събота, а Ford направи това в сряда.

Сделките предвиждат рекордно увеличение с 25% на заплатите на служителите в рамките на 4,5-годишния колективен трудов договор и позволяват на компаниите да възобновят работата на доходоносните си линии за сглобяване на камиони.

Запознати източници от GM съобщават, че конфликтните точки в преговорите с UAW включват обезщетенията при пенсиониране и проблеми, свързани с временните служители. GM има повече служители в пенсионна възраст, отколкото Ford и Stellantis и повишаване на обезщетенията при пенсиониране за служители, наети преди 2007 г., ще струва на GM повече, отколкото на конкурентите ѝ.

„Разочаровани сме от ненужния и безотговорен отказ на GM за постигане на справедливо съгласие“, заяви президентът на UAW Шаун Фейн в комюнике до Ройтерс.

GM съобщи, че два от големите му завода за пикапи може да бъдат засегнати от стачката в Спринг Хил и че иска да постигне бързо споразумение.

UAW вече обяви стачки в завода за сглобяване на GM в Арлингтън, щата Тексас, който произвежда Chevy Tahoe, Suburban и Cadillac Escalade. По-рано тази седмица GM съобщи, че стачката струва 400 млн. долара на седмица.

Заводът в Спринг Хил, където работят 4000 души, доставя двигатели за девет завода за сглобяване, които произвеждат някои от най-продаваните и доходоносни автомобили на компанията.

Не се очакват нови преговори днес и не е ясно кога GM и UAW ще се срещнат отново, съобщиха запознати източници.

Сделката със Stellantis

Сделката със Stellantis следва модела, установен от UAW и Ford. Сделките ще доведат до общо увеличение на заплатите с над 33% след включването и на разходите за живот. Договорите ще започнат с първоначално увеличение от 11%.

„Нямаме търпение на приветстваме нашите 43 хил. служители отново на работа и да възобновим дейности“, съобщи Stellantis в събота.

Споразуменията с Ford и Stellantis трябва да бъдат ратифицирани от всички служители.

Американският президент Джо Байдън заяви в комюнике, че договорът със Stellantis „е доказателство за силата на профсъюзите и колективните договори за изграждане на силни работни места за средната класа“.

Сделката включва съгласие за повторното отваряне на завода за сглобяване на автомобили на Stellantis в Белведере, щата Илинойс, който сега ще произвежда средни по размер камиони, съобщи Фейн във видео в социалните мрежи. Камионите могат да се конкурират с Ranger на Ford и с моделите Chevrolet Colorado и GMC Canyon на GM.

Stellantis се е съгласила също да изгради завод за батерии до завода в Белведере, съобщи UAW.

Губернаторът на Илинойс Джей Прицкер нарече споразумението „огромна победа за Илинойс“ и допълни, че щатът ще предложи стимули, за да помогне за компенсирането на разходите на автомобилната компания.

Stellantis ще остави отворени и два завода, които бяха застрашени от затваряне – комплекс за производство на двигатели в Трентън, щата Мичиган, и за машинни дейности в Толедо, щата Охайо.

Автомобилната компания ще задели общо 19 млрд. долара нови инвестиции за дейностите си в САЩ и за създаването на 5000 работни места в заводи, където преди това смяташе да съкрати 5000 работни места.

UWA е извоювала правото на стачки за решения, свързани с инвестиции в продукти, съобщи Фейн.

Той обвини автомобилните производители в Детройт, че обогатяват ръководителите и инвеститорите, а в същото време загърбват служителите и допълни, че успехът на UAW ще помогне на „сините якички“ в цялата страна.

Компаниите твърдяха, че исканията на UAW ще увеличат значително разходите и ще ги поставят в неизгодно положение пред лидера при електромобилите Tesla и чуждестранни марки като Toyota Motor, чиито служители не членуват в профсъюзи.

Ford очаква новият договор да добави 850-900 долара под формата на разходи за труд на автомобил. Tesla вече имаше предимство в разходите за труд от около 20 долара на час, съобщават анализатори.

Преговорите за колективните договори привлякоха вниманието на Байдън и опонентите му от Републиканската партия, които смятат Мичиган и други видни в производството на автомобили щати за ключови в стратегиите им за изборите през 2024 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:22 | 29.10.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още