Американският профсъюз United Auto Workers (UAW) и Ford постигнаха предварителна сделка в сряда вечерта, съгласно която заплатите на работниците от синдиката ще се повишат с 25% в рамките на 4-годишно споразумение. Сделката бе сключена след 40-дневна стачка срещу традиционните автомобилни производители от Голямата тройка в САЩ (Ford, General Motors и Stellantis), съобщава Financial Times.
„От месеци казваме, че рекордна печалба означава рекордни договори“, заяви президентът на UAW Шон Файн. „Семейство UAW, стачката, при която някои спряхме работа, постигна резултат“, каза той.
Ford заяви, че е „доволен“ с постигането на сделката и се фокусира върху рестартирането на заводите си в Кентъки, Мичиган и Илинойс, които бяха затворени, след като работниците спряха работа. Профсъюзът призова общо 16 600 стачкуващи работници на Ford да се върнат на работа преди вота от членовете.
Около 29 хиляди работници на Stellantis и General Motors продължават да стачкуват.
„Ще се върнем на работа във Ford, за да продължим натиска върху Stellantis и GM”, заяви Файн. „Последното нещо, което те искат, е Ford да се върне към пълния си капацитет, докато те изостават и са в хаос“.
Споразумението, което няма да влезе в сила, докато членовете на профсъюза не го ратифицират, ще повиши горната ставка на плащане над 40 долара на час, което при 40 работни часа временно означава над 83 хил. долара годишно.
UAW започна преговори с GM, Ford и Stellantis през юни. Преговорите бяха по-напрегнати, отколкото при предишни цикли, засегнати от технологичната промяна при електрическите превозни средства, ролята на американските средни щати в президентската политика и самия Файн, който е новоизбраният президент. Той пропусна традиционната церемония по здрависване с изпълнителните директори на автомобилните компании, избирайки вместо това да поздрави членовете на няколко завода за автомобили.
През септември UAW започна едновременна стачка срещу и трите гиганта от Детройт за пръв път в 88-годишната история. Вместо да спрат работа масово, профсъюзът избра конкретни цели, за да засили натиска върху производителите на автомобили и да запази стачния си фонд.
Миналия месец Джо Байдън стана първият президент на САЩ в историята, който се намеси в ситуацията. В сряда той поздрави Ford и UAW за постигането на „историческото“ споразумение.
„Винаги съм вярвал, че средната класа изгради Америка, а профсъюзите изградиха средната класа“, каза той. „Това важи особено силно за работниците от UAW, които изградиха емблематичната американска индустрия“, смята президентът.
Предварителното споразумение, постигнато с Ford, е „най-доходоносното споразумение на член след Уолтър Ройтер“, каза вицепрезидентът на UAW Чък Браунинг, цитирайки лидера на профсъюза, който оглавяваше профсъюза до смъртта си през 1970 г.
Споразумението увеличава началните заплати с 68%, каза Браунинг. То също така възстановява корекциите на разходите за живот, съкращава времето, необходимо на новите служители да достигнат най-високата ставка на заплащане до три години, и дава на работниците право да стачкуват срещу затваряне на заводи.