Автомобилният спорт в България от край време се радва на голяма популярност и сериозен зрителски интерес. Този вид спорт обаче е скъп и това ограничава възможностите за свободно практикуване, но напоследък се забелязва надграждане на автомобилния парк – все повече нови и интересни автомобили се закупуват и състезават, което очертава добър фундамент, върху който да продължаваме да се развиваме. Това заяви Калоян Станчев, председател на Автомобилна федерация на България, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Автомобилният спорт, освен дисциплина, изисква много сериозни финансови инструменти, тъй като в рали спорта например, един добре подготвен автомобил струва около 350 хил. евро.
В драг дисциплината, в най-високия клас, стартът на едно състезание може да струва на един автомобил между 10-15 хил. лв., посочи Станчев.
По думите му най-тежка е рали дисциплината - трябва да се обособят най-обширни трасета и най-много километри, да се обезопаси и да се проведат редица мероприятия преди самото състезание. „Тази година осъществихме най-голямото състезание Рали България, което е част от Международния спортен календар на FIA, на който сме членове“, отбеляза председателят на Автомобилната федерация.
Станчев заяви, че младите напоследък се вълнуват от дисциплини като планинско изкачване, дрифт и драг, където се събират много фенове и има силен зрителски интерес.
Той допълни, че автомобилният спорт се различава от уличният дрифт. Затова хората, които имат интерес към тази дейност, но нямат представа за възможностите си и тези на автомобила, е препоръчително да навлязат в дисциплината, където ще се запознаят с правилата за безопасност и как правилно да практикуват този спорт, подчерта Станчев.
„Основните качества, които е необходимо да притежава добрият състезател, са дисциплина, уважение, възпитание“, изтъкна още гостът.
Ключът към успешния екип е да вървим съвместно с общината, с държавата и образованието – трябва да се спазват законовите разпоредби и да се прилагат, за да няма инциденти, добавя Станчев. „Концепцията и техниката, а дори и начинът на управление, са индивидуални при различните видове автомобилни дисциплини – спортът е интригуващ, защото удовлетворява всеки интерес“, добави той.
Станчев изтъкна, че българският автопарк определено се подобрява, като се закупуват скъпи и конкурентноспособни автомобили. Но очерта като проблем липсата на намеса на държавата в облекчаване на организацията за автомобилни мероприятия.
„Извън Автомобилната федерация, държавата не разполага със съоръжения и писта, където хората свободно и безопасно да спортуват и да се обучават на правилно управление. Основният финансов ресурс за организация на автомобилно състезание на Федерацията отива за обезопасяване на събитието“, подчерта гостът.
Представянето на българските състезателите на международна сцена, които участват в редица състезания в Европа, е на много високо ниво, категоричен е Станчев.
Имаме много поводи за гордост в този спорт – един от които европейската шампионка в рали дисциплина Екатерина Стратиева, посочи председателят на Федерацията по автомобилен спорт“, изтъкна още той.
Целия разговор може да намерите на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.