IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Първата жена начело на най-големия профсъюз в Германия се прицелва в Tesla

Кристиане Бенер иска да се срещне с най-богатия човек в света, за да обсъдят проблема му с членството на работниците в синдиката

09:50 | 21.10.23 г. 3
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Избраната за лидер на най-мощния профсъюз в Германия IG Metall предупреди американския милиардер Илон Мъск относно усилията му да избегне синдикално членство на работниците във фабриката на неговата Tesla Inc. край Берлин, пише Bloomberg.

„Трябва да внимавате. Тук правилата на играта са различни“, изтъква Кристиане Бенер, която трябва да поеме ръководството на IG Metall в понеделник по време на общото му събрание във Франкфурт.

Предупреждението е удар срещу Мъск, чиято фабрика произвежда популярния Model Y – най-продаваната кола в Европа – като досега той отказва да подпише споразуменията за заплащане, които са стандартни в Германия, поставяйки компанията на курс към сблъсък с Бенер.

IG Metall има разполага с огромно влияние в някои от най-големите компании в Германия, включително Airbus, Siemens, Volkswagen и други титани в индустрията. Преговорите за заплатите на нейните 3,9 милиона работници се наблюдават внимателно от Европейската централна банка (ЕЦБ) поради потенциалното им въздействие върху инфлацията.

Говорейки пред Bloomberg, Бенер очерта широк набор от тревожни тенденции, оказващи натиск върху работниците в Германия.

По-слабото търсене от Китай, по-високите лихвени проценти и продължаващите ефекти от миналогодишната енергийна криза вече накараха някои фабрики да спрат работа, а други да преместят производството си в чужбина. Очаква се икономиката на Германия да се свие тази година. В същото време преходът към възобновяема енергия и други нововъзникващи технологии изискват от работниците нови набори от умения.

„В момента нещата са много бурни“, признава Бенер. „Преквалификацията ще бъде много важна“, добавя тя.

IG Metall е най-големият индустриален синдикат в Европа, представляващ работниците на производителите на автомобили, заводите за производство на стомана и други фабрики. Организацията получава общо около 500 млн. евро годишен членски внос и многократно е предизвиквала спирания на фабричната дейност при някои от най-известните компании в Германия.  С огромния си брой членове организацията има значително политическо влияние.

55-годишната Бенер твърди, че германските политици са били твърде бавни в справянето със структурните проблеми на страната, излагайки на риск работниците в индустрии като производствотото на автомобили, където работят около 800 000 души.

Все по-голям брой работници в автомобилната индустрия във и извън Германия настояват за по-добро заплащане и сигурност на работните места при преминаването към електрически превозни средства. В САЩ синдикатът United Auto Workers (UAW) започна голяма стачка, насочена към General Motors, Ford и Stellantis в САЩ, като спря производството в няколко техни фабрики. Тревогата на работниците е свързана с електромобилите, които изискват по-малко движещи се части и работници, което ще коства работни места и ще доведе до намаляване на заплатите.

В Германия нарастващото разочарование на гласоподавателите подхрани възхода на крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“, която Бенер вижда като заплаха за стремежа на страната да пренастрои производствената си база към зелената икономика. Партията, която спечели на последните провинциални избори в Бавария и Хесен, възрази срещу технологии като термопомпи, подкопаващи усилията за привличане на инвеститори и създаване на индустриални клъстери за производство на машини. А нейната явна антиимигрантска позиция заплашва да влоши дългогодишния недостиг на работна ръка в Германия.

„Хората имат нужда от увереност. Те се нуждаят от план и трябва да видят стратегии. Те се нуждаят от силни синдикати“, подчертава Бенер, добавяйки: „Виждаме нашата роля да се противопоставим на тази политическа фрагментация и поляризация.“

Възходът на Бенер в IG Metall е забележителен. И заедно с ръководителката на работническия съвет на Volkswagen Даниела Кавало, която води борбата срещу болезнените съкращения, това отразява по-широката промяна в традиционно доминираното от мъже ръководство на работниците в Германия.

Германските правила изискват 50% представителство на служителите в надзорните съвети на големите корпорации - мярка, която някои обвиняват за бавното преструктуриране на проблемните фирми като Volkswagen и Thyssenkrupp AG.

Бенер не е съгласна обаче.

„Виждаме, че когато наистина прокараме нещата и представим добри концепции на компании и правителства, се случват добри неща“, изтъква тя.

Това е посланието, което тя се стреми да предаде на Tesla, където повече от 1000 служители се появиха в завода на производителя на електромобили в Грюнхайде близо до Берлин по-рано този месец, носейки стикери, призоваващи за „безопасна и честна работа“, информира IG Metall. Служителите на Tesla се оплакват от лоши условия и рискове за безопасността, включително екстремни натоварвания поради недостиг на персонал и прекалено амбициозни производствени цели, добавят от синдиката. Tesla каза, че заводът редовно е проверяван от местните власти и че мерките за безопасност се спазват.

Бенер се надява скоро да разговаря с най-богатия човек в света.

„Илон, какъв е проблемът?“ пита тя, добавяйки: „Аз съм приятелски настроена, ще донеса бисквитки“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:45 | 21.10.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 6
khao
преди 1 година
До: evlogi както убиха конкуренцията на другите фабрики ли? :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 3
evlogi
преди 1 година
Изборът на Германия за завод на Тесла в Европа според мен е голяма стратегическа грешка на Мъск.Въпрос на време е да го вкарат в синдикалните схеми и да убият конкурентноспособността на завода.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още