Китай засили контрола върху износа на някои категории графит - ключов компонент при батериите за електрически превозни средства - в ход, който ще „защити националната сигурност и интереси“, съобщава Bloomberg.
Някои видове графит, които се считат за много чувствителни, ще бъдат обект на така наречения контрол върху износа на „изделия с двойна употреба“ от 1 декември, става ясно от изявление на Министерството на търговията в петък. Двойната употреба се отнася до приложения, които включват военната индустрия.
Заповедта на Пекин бива издадена дни след като администрацията на американския държавен глава Джо Байдън даде нов тласък на усилията да не допуска усъвършенствани чипове в Китай - кампания, която включва ограничаване на продажбата на процесори, предназначени специално за китайския пазар.
Посланикът на САЩ в Китай Никълъс Бърнс заяви, че мерките са необходими, за да се затворят „вратичките“.
Графитните артикули са обект на контрол по износа, стартиран през 2006 г., според министерството на търговията. В същото време Китай заяви, че ще премахне временния контрол върху износа на по-малко чувствителни категории графит, използвани в стоманодобивната, металургичната и химическата промишленост.
Графитът е основна съставка в анодите на електромобилната батерия. Производителите на батерии могат или да използват естествен графит, извлечен от мини, за да направят аноди, или синтетичен материал, който обикновено е по-скъп, но издържа по-дълго, позволява по-бързо зареждане и подобрява безопасността. Китай е основен източник на суровината и също така държи около 60% от капацитета за производство на естествен графит и 90% за синтетичния аналог.
Ефекти
„Това определено ще се отрази тежко на индустрията за електромобили и батерии“, коментира новината Даниел Колар, ръководител на отдела за анализ на автомобилната индустрия и веригата на доставки в консултантската фирма Intralink, имайки предвид доминацията на Китай в производството на материала.
Министерството на търговията на Китай заяви, че мерките са нормална корекция, която не е насочена към конкретна държава или регион, и че износът, който отговаря на съответните разпоредби, ще бъде разрешен.
Джеймс Лий, анализатор, покриващ батерийните суровини в KB Securities Co., определи новината като „шокираща“.
„Китай използва последната си, най-силна карта за преговори със САЩ по отношение на регулирането на електромобилната индустрия“, изтъква той. Сега САЩ могат да отговорят със свои собствени мерки, като например ограничаване на използването на китайски батерии в превозни средства, произведени от Tesla Inc. Компанията на Илон Мъск управлява завод в Шанхай, който формира повече от половината от общото производство на американската компания в глобален мащаб.
През август Китай започна да ограничава износа на галий и германий - два метала, които са от решаващо значение за сектори като производство на полупроводници, телекомуникации и електрически превозни средства. Износът беше възобновен през следващия месец.