IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електрическите автомобили у нас се увеличават с над 33% от април

Да се въведе схема за бракуване на автомобилите със стандарт Евро 3 и по-нисък, предлагат от Националната браншова организация за електрическа мобилност

17:18 | 06.10.23 г. 3
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Регистрираните електрически автомобили в България към октомври са 9889. Те са с 2472 повече в сравнение с април, което е ръст от 33,3%. Това са данни на Националната браншова организация за електрическа мобилност – ИКЕМ, предоставена чрез портала за отворени данни data.egov.bg.

Броят на всички регистрирани в МВР автомобили след 1 април, независимо дали са фабрично нови или втора употреба, към началото на октомври е над 3,544 милиона с 3,4% ръст за шест месеца. Според вида на задвижване и категорията от тях с двигатели с вътрешно горене са повече от 2,994 милиона, хибридите – 35621.

Статистиката на ИКЕМ показва, че ръстът за една година при електрическите и хибридни автомобили надминава 100%.

Мрежата от зарядни станции за автомобила в началото на октомври се разширява до 1350 "колонки", което е с 25% повече спрямо станциите година по-рано. Развитие е отчетено и при точките на зарядните станции в страната. Ако в началото на тази година локациите са 751, към октомври достигат 820. Това показва, че към момента на една зарядна станция се падат малко над седем автомобила за обслужване. За сравнение, 6,4 електромобила в ЕС се падат на една зарядна станция, изчисляват от браншовата организация.

Броят на зарядните станции расте предимно с откриване на нови локации, констатират в ИКЕМ, но смятат, че свободата на пътуване и достъпът до безпрепятствено и лесно зареждане в цялата страна е предизвикателство за желаещите да се сдобият с електрически автомобил.

От ИКЕМ настояват на ниво Министерски съвет да се определи национален координатор за електрическата мобилност.

Другите препоръки на браншовата организация, чието изпълнение ще ускори проникването на електромобилността в страната, е ангажираност на повече от две ресорни министерства с конкретни задачи по развитието на електромобилността, като се има предвид опита на представителите от секторните организации.  

Тласък на развитието могат да дадат и отделни регулаторни мерки като вменяване на задължението на общините да осигурят места за зарядни устройства на поне две места за паркиране или пък наличието на нормативни стимули за електроразпределителните дружества да предоставят лесен достъп до електроенергийната мрежа, е мнението на експертите от ИКЕМ. Акцент във водената политика трябва да има върху малки и средни предприятия и конкретно към онези от тях, които инвестират в изграждането и управление на инфраструктура за зареждане с електроенергия.

Стимулите трябва да са и при таксите, данъците и регистрацията на автомобили, така че да повлияят на потребителския интерес. Основен принцип трябва да бъде “замърсителят плаща“, предлагат от бранша.

Специалните мерки могат да обхванат субсидии за превозни средства с нулеви емисии, разделение на таксите и данъците в зависимост от равнището на емисиите, заедно със схеми за бракуване на най-замърсяващите превозни средства, за каквито са посочени тези със стандарт за емисии Евро 3 или по-нисък.

От ИКЕМ предлагат да се създаде национален портал от типа Smart Grid за връзка между Електроенергийния системен оператор (ЕСО), ЕРП, операторите на зарядна инфраструктура и услуги в областта на електрическото задвижване.

Важен ангажимент на държавата за ИКЕМ е тя да предостави облачна услуга за общодостъпна информация за зарядните точки, условията за ползване, свързаните услуги, е още едно от предложенията на експертите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:19 | 06.10.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 7 rate down comment 1
evlogi
преди 1 година
Поредните мераклии държавата да им гарантира пазар и поминък.Българските капиталисти имат едно характерно качество-никак не си падат по капитализмът и обичайните за него конкуренция и пазарни механизми...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 8
cyclop
преди 1 година
Като гледам че ваксидебилите са около 15 000, вероятно и EV умствено-неадекватните ще са около това число.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още