Решението на Ford Motor Co. да преустанови изграждането на планирания завод за батерии на стойност 3,5 млрд. долара в Мичиган подчертава предизвикателството за нарастващата тълпа от конкуренти на Tesla на американския пазар, докато последният тласка повечето от тях към нерентабилни пазарни ниши, пише Ройтерс.
Международните производители на автомобили пускат в продажба десетки нови електрически превозни средства в САЩ и наливат милиарди долари в нови заводи за електромобили и батерии. Но малко от тях, освен Model Y и Model 3 на Tesla, се продават в достатъчно големи количества, за да поддържат работата на голям монтажен завод, става ясно от анализ на &P Global Mobility, разглеждащ продажбите на електрически модели в САЩ за първото полугодие.
Tesla е продала 325 291 автомобила на американския пазар от януари до юни. Марката Chevrolet на General Motors заема второ място благодарение на своя Bolt EV с 34 943 продажби, следвана от Ford, Hyundai и Rivian.
И четирите налични в продажба модели на Tesla попадат сред 12-те най-продавани електрически коли в САЩ, като Model Y и Model 3 са класират съответно на първо и второ място.
Продажбите на електрически превозни средства, включително на плъгин хибриди и водородни превозни средства с горивни клетки, заемат 8,9% от пазара в САЩ през първата половина на 2023 г., което е с 2,6 процентни пункта повече спрямо година по-рано, подчертава Ройтерс, цитирайки данни на Алианса за автомобилни иновации.
Но този пазарен дял е разделен между 103 различни модела.
Продажби на нови електромобили в САЩ през първото полугодие според съответната марка. Източник: Ройтерс
Решението на Ford да спре работата по завода за батерии за електрически превозни средства в Мичиган идва в момент, когато някои анализатори се съмняват дали пазарът на електромобили в САЩ ще расте достатъчно бързо, за да поддържа всички нови мощности в сектора, обявени или стартирани през последната година.
През юли Ford прогнозира загуба за цялата година от 4,5 млрд. долара на своето звено за електромобили – с 50% повече от прогнозираното по-рано тази година - и заяви, че забавя нарастването на производството на електромобили.
Американският автомобилен производител, подобно на някои други конкуренти, е отделил милиарди долари за изграждането на допълнителни заводи за електромобили и батерии в САЩ
В медийна презентация във вторник Cox Automotive отбелязва, че Tesla изостава малко при продажбите в САЩ тази година, тъй като повече нови участници навлизат на пазара, но все още държи почти две трети от обемите. Никоя друга марка не може да се похвали с дял, който да надхвърля 10%.
Cox, изчислява, че продажбите на електромобили ще нараснат до 8% от общия пазар в САЩ през третото тримесечие спрямо ръста от около 6,5% преди година.
Част от този растеж вероятно ще се дължи на падащите цени, тенденция, движена от Tesla, която използва високите си маржове на печалба, за да намали цените и да стимулира продажбите. Според Cox средните цени на дребно за електрически модел са паднали до 53 376 долара през юли 2023 г. от върха от близо 70 000 долара преди година.