Nissan Motor Co. обяви, че всички нови модели на японската автомобилна компания за пазара в Европа ще бъдат изцяло електрически, като концернът планира да продава единствено електромобили в региона до 2030 г., присъединявайки се към нарастващия брой автопроизводители, обявили, че ще електрифицират продуктовото си портфолио до края на десетилетието.
„Сега няма връщане назад“, заяви главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида, цитиран от Ройтерс.
Концернът подчерта, че един от двата нови електрически модела, които вече е потвърдил за Европа, ще се произвежда в завода му в Съндърланд, Североизточна Англия.
Производителите на автомобили се оплакват, че неспазването на „правилата за произход“, договорени в сделката на Великобритания с Европейския съюз (ЕС) относно Brexit, може да доведе до налагането на 10% мита върху електромобилите, търгувани между блока и Обединеното кралство, още през януари следващата година. Но председателят на Nissan за Африка, Близкия изток, Индия, Европа и Океания Гийом Картие заяви пред журналисти, че автомобилите, произведени в Съндърланд, ще отговарят на тези правила.
По-рано тази година Nissan повиши целите си за електромобилите, тъй като се опитва да навакса изоставането си в сегмент, доминиран от по-нови играчи като Tesla - заявявайки, че ще пусне в продажба 19 нови електрически модела до 2030 г.
Говорейки пред журналисти в Лондон след представянето на концептуален електромобил, Учида отказа да предостави график за това кога ще бъде пуснат първият от тези електрически модели.
Nissan изтъкна по-рано, че до фискалната година, приключваща на 31 март 2027 г., 98% от продажбите на компанията в Европа ще представляват електрически модели, като тук влизат и плъгин хибридите.
Новата цел да разполага с изцяло електрическо портфолио за Европа до 2030 г. привежда Nissan в съответствие с партньора му в алианса, Renault, който разделя бизнеса си на звено за електромобили и такова, фокусирано само върху коли с двигател с вътрешно горене.
Ford и Stellantis също планират да предлагат само електромобили в Европа до 2030 г., докато шведската Volvo иска да продава само електрически модели в световен мащаб до края на десетилетието.
Учида посочи още, че на фона на конкуренцията в лицето на китайските производители на автомобили, които са подкрепени от по-ниски производствени разходи, Nissan работи за намаляване на собствените си разходи, тъй като инвестира сериозно в електрификация.
„Налице е силна конкуренция... Китайците (автомобилните производители) настъпват масово“, предупреди Учида, добавяйки: „Китайците се придвижват много, много по-бързо, отколкото очаквахме“.