Американският автомобилен концерн Ford Motor Co. спря работата по строежа на завод за батерии за електрически превозни средства в Мичиган на стойност 3,5 млрд. долара, позовавайки се на опасения относно способността си да управлява конкурентно съоръжението, докато продължава по-широките преговори със синдиката United Auto Workers (UAW) за по-добро възнаграждение, съобщава Ройтерс.
Президентът на UAW Шон Фейн разкритикува Ford, като каза, че съобщението е „срамна, едва завоалирана заплаха от страна на Ford за съкращаване на работни места... Ние просто искаме справедлив преход към електрически превозни средства и Ford вместо това удвоява усилията си в надпреварата към дъното“.
Ford на няколко пъти повиши офертата си към синдиката в преговорите, без да си осигури сделка, докато съдбата на работниците в заводите за батерии остава ключов въпрос в преговорите с „Детройтското трио“, както са известни Ford, General Motors и Stellantis.
„Преустановяваме работата и ограничаваме разходите за строителство по проекта „Маршал“, докато не сме уверени в способността ни да управляваме конкурентоспособно завода“, информира Ford в понеделник, като отказа да сподели каква конкретна причина е довела до решението, но добави, че има редица съображения в тази връзка. „Не сме взели окончателно решение относно планираната инвестиция там“, изтъкват още от компанията.
По-късно във вторник президентът на САЩ Джо Байдън ще посети Мичиган, за да се присъедини към специално събитие, организирано от UAW в подкрепа на стачкуващите работници.
През февруари Ford обяви планове за изграждане на завода в Мичиган, изтъквайки, че производството на батерии в САЩ ще помогне на компанията и на нейния китайски партньор Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) да убедят американските потребители да възприемат по-евтината технология, въведена първоначално в Китай.
„Ford е наясно, че това е пауза и ние ще продължим да настояваме за успешни преговори между „Голямата тройка“ и UAW, така че жителите на Мичиган да могат да се върнат на работа, правейки това, което правят най-добре“, заяви от своя страна губернаторът на Мичиган Гретхен Уитмър.
UAW и някои политици в Конгреса искат производителите на автомобили да плащат на работниците в заводите за батерии същите заплати, които получават служителите в монтажните съоръжения.
Републиканците в Конгреса проучват плана на Ford за завода за батерии поради опасения, че той може да предостави вратичка на китайските концерни към потока от американски данъчни субсидии и да остави Ford зависим от китайската технология.
Конгресменът Майк Галахър, републиканският председател на специалната комисия на Камарата на представителите за Китай, казва, че законодателите са „окуражени да видят как Ford предприема решаваща първа стъпка за преоценка на сделката си“ с CATL. „Сега Ford трябва да отмени тази сделка завинаги“, изтъква Галахър.
През юли Ford прогнозира загуба за цялата година от 4,5 млрд. долара на своя електромобилен бизнес, което е с 50% повече спрямо прогнозираните по-рано резултати.
Компанията също така заяви, че планира да увеличи четворно продажбите на електрически хибриди през следващите пет години.
Индустрията наблюдава как ще бъдат приложени новите правила относно бъдещите данъчни кредити за електромобили, докато производителите вземат инвестиционни решения за производство на батерии.
През 2022 г. Конгресът прие Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на стойност 430 млрд. долара, който предоставя по 7500 долара на купувачите на електромобили, ако компонентите на батерията в тези коли са произведени или сглобени в Америка или в страна, с която Вашингтон има споразумение за свободна търговия. Ако това е било извършено от „чуждестранно предприятие, пораждащо загриженост“, субсидията автоматично отпада, като по този начин САЩ се застраховат срещу влиянието на китайските концерни във веригата на доставки на електромобили.
Ford очаква насоки, за да определи дали батериите, произведени в завода в Мичиган, ще противоречат на изискванията.
Компанията призова Министерството на финансите да приеме стеснен подход върху ограничението, като предупреди, че „прекалено разширеното тълкуване на тази разпоредба рискува... да направи субсидията за чисто превозно средство до голяма степен недостъпна“.
Някои републиканци от Мичиган поставиха под съмнение 1,7-те милиарда долара планирани държавни стимули за завода на Ford, за който компанията каза, че се очаква да наеме 2500 работници.