Синдикатът на обединените автомобилни работници разширява стачката си в още предприятия на General Motors и Stellantis. Същевременно Ford е пощадена, защото, според организацията, компанията значително е подобрила предложенията си към работниците.
Председателят на синдиката Шон Фейн коментира в петък, че стачката ще обхване 38 центъра за дистрибуция на части в девет щата в САЩ, съобщава FT.
Стачките до момента се провеждат в три завода за сглобяване на автомобили, в които работят приблизително 13 хил. от 146-те хил. члена на синдиката в Детройт.
Работниците от завода на Ford в Уейн, Мичиган, ще продължат стачката, както и работниците в завода на GM във Уенцвил, Мисури, и завода на Stellantis в Толедо, Охайо.
Синдикатът предупреди в началото на седмицата, че ако не се постигне напредък в преговорите между работниците и работодателите им по условията за труд, стачката ще се разшири. За първи път профсъюзът обявява стачка в предприятия и на трите компании.
От синдиката канят президента на САЩ Джо Байдън да се присъедини към преговорите – ход, който може да принуди държавния глава да избере страна в спора. Изборът му да застане на страната на компаниите или техните стачкуващи работници рискува да отблъсне някои избиратели в политически важните щати Мичиган и Охайо.
Решението стачката да се разпространи в центрове за части, а не други заводи за сглобяване на превозни средства, ще затрудни GM и Stellantis да ремонтират и обслужват превозни средства, които вече са продадени на клиенти. Синдикатът залага, че този ход ще увеличи и публичния, и финансовия натиск върху ръководството на компаниите.
Въздействието от първата седмица на стачката е сравнително приглушено за производителите на автомобили, отчасти поради тактиката на профсъюза да се насочи към конкретни производства. Според IHS Markit GM е произвел около 6300 автомобила по-малко, отколкото би бил при обичайни обстоятелства. Ford е произвел около 4500 автомобила по-малко, а Stellantis – около 5900 автомобила по-малко.
Анализаторът на Deutsche Bank Еманюел Роснер изчислява, че въздействието върху оперативната печалба на компаниите досега е, съответно, 82 млн. долара за GM, 77 млн. долара за Stellantis и 58 млн. долара за Ford.