Ръководителят на Mercedes-Benz Group AG Ола Калениус определя мерките на Европейския съюз (ЕС) за отделяне от Китай като риск за пазарната конкуренция и световните вериги на доставки на автомобили, пише Bloomberg.
„Отворените пазари са това, което движи растежа и това, което движи създаването на богатство“, изтъква главният изпълнителен директор на германската автомобилна група в интервю за Bloomberg. „Нека запазим пазарите отворени и позволим на пазарните участници да се борят“, добавя той.
Миналата седмица ЕС обяви, че започва разследване на ролята на китайските субсидии при ценовата конкуренция на пазара на електромобили в Европа, подчертавайки нарастващата индустриална и геополитическа конкуренция между двете икономики.
Германският външен министър Аналена Бербок заяви в интервю за Bloomberg в неделя, че ЕС трябва да намали зависимостта си от Китай, като добави, че подкрепя разследването.
Европейското разследване, което ще отнеме около девет месеца, може в крайна сметка да доведе до налагане на мита върху вноса на китайски превозни средства, предизвиквайки остри упреци от страна на Пекин, който определи този ход като акт на протекционизъм. Съществуват и опасения относно ответните мерки срещу всякакви ограничения на търговията.
„По време на пандемията научихме, че веригите на доставки могат да бъдат крехки“, изтъква от своя страна Калениус, добавяйки, че автомобилите на Mercedes разчитат на компоненти от пет континента.
„Би било пълна илюзия да мислим, че можем да разделим автомобилния свят на отделни региони, които нямат нищо общо един с друг“, изтъква още той.
Китай е най-важният пазар както за Mercedes, така и за Volkswagen Group и BMW, като страната формира около една трета от продажбите на тези компании.
Клиентите на най-големия автомобилен пазар в света обаче все по-често се насочват към местните марки като BYD и Nio, купувайки електрически превозни средства, които са по-добре насочени към техните вкусове.
Mercedes иска да продава само електромобили, където е възможно, до края на това десетилетие и планира да създаде осем фабрики за батерии с партньори.
Под ръководството на Калениус Mercedes започна да фокусира ресурси върху превозни средства от най-висок клас, включително в рамките на Maybach, като същевременно се отклонява от базови модели като компактната A-Class.
Калениус заяви, че не очаква някакво „голямо въздействие“ върху веригата на доставки на Mercedes от стачката на United Auto Workers (UAW) срещу традиционните автомобилни производители от Детройт – Ford, General Motors и Stellantis. Той добави, че компанията винаги е била в крачка с икономиката, за да прави корекции на заплатите.
„Опитваме се да сме сигурни, че сме конкурентоспособни, че сме привлекателен работодател“, посочва той, добавяйки: „Какъвто и натиск да имаме върху разходите, ще трябва да се компенсира в производителността“.
Запитан дали производителите на автомобили трябва да гарантират, че съществуващите работници ще имат работа, докато индустрията преминава към производство на електромобили, Калениус каза, че броят на работниците на Mercedes, необходими за сглобяването на превозни средства, ще остане приблизително същият.