Въпреки че редовно се публикуват доклади за продажбите на най-популярните електромобили, анализите за внедряването на най-успешните батерии за тези електромобили са силно пренебрегнати, пише InsideEVs.
Това не бива да е така, тъй като батериите представляват най-важният компонент от електрическото превозно средство и важен фактор в цялостната електрификация на автомобилната индустрия.
Търсенето на литиево-йонни батерии в автомобилния сектор расте с около 65% през миналата година - до 550 гигаватчаса (ГВтч) спрямо 330 ГВтч през 2021 г.
И през 2022 г., и година преди това, глобалният водещ доставчик на батерии е китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL). Но запазва ли компанията своята лидерска позиция през 2023 г., или бива изместена от засилващата се конкуренция?
InsideEVs предлага поглед върху актуалното подреждане при производителите на електромобилни батерии.
Пазарен дял на основните производители на батерии за първото полугодие на 2023 г. Източник: Clean Technica
Батериите за леки електрически превозни средства отчитат по-бърз темп на растеж на производството (+57%) от електромобилите (+39%) през 2023 г.
CATL продължава да води в подреждането, но делът ѝ се свива от 31% за 2022 г. до 29%. Вероятно с новата батерия Qilin и предстоящите (и обещаващи) батерии Shenxing производителят ще възстанови загубения си дял.
Що се отнася до LG, южнокорейската компания запазва второто място, но разликата с третата, китайската BYD, продължава да се топи. Най-продаваната автомобилна марка в Китай отчита ръст на продажбите на батерии в размер на 101% на годишна база, с което заплашва сребърния медал на LG. Пазарният дял на BYD вече достига 19% спрямо 13 на сто преди година. Очаква се китайският разработчик да изпревари своя конкурент от Южна Корея в близко бъдеще – ако не тази, то следващата година.
Продажби на батерии по капацитет. Източник: Clean Technica
Японската Panasonic, някога лидер в бизнеса, продължава бавното си плъзгане надолу. Сега компанията заема четвърто място с дял от 10%, което представлява спад спрямо отчетените преди година 11%.
Със своя основен клиент в лицето на американската Tesla и без друг голям клиент, Panasonic губи в тази надпревара основно поради скромните инвестиции в електрическата мобилност.
На шесто място се нарежда Samsung, следван от CALB на седма позиция и Farasis Energy на осма. Девети е Envision AESC, докато на десето място застава Sunwoda, чиито продажби растат на годишна база със 113%.
Докато пазарът на електромобили продължава да расте бързо, с темп от 40-50% на годишна база, прогнозите показват, че секторът на батериите ще продължи да се развива дори по-бързо, с темпове на растеж от над 50%.