Тестове на автомобилния производител Stellantis показват, че 24 вида двигатели с вътрешно горене в произведени от него превозни средства от 2014 г. насам, могат да използват усъвършенствани синтетични горива без модификация, съобщава Ройтерс.
Групата, създадена чрез сливането на Fiat Chrysler и производителя на Peugeot PSA през 2021 г., заяви през април, че тества 28 типа двигатели със синтетични горива, произведени с възобновяема енергия, като част от усилията за декарбонизиране на своя европейски парк.
Няколко седмици по-рано Европейският съюз (ЕС) обяви, че ще предостави изключение за превозни средства, работещи със синтетични горива, по отношение на продажбите след вече одобрения краен срок от 2035 г. за постепенно премахване на автомобили, отделящи въглероден диоксид.
Говорител на Stellantis каза, че четири от 28-те тествани типа двигатели все още очакват валидиране.
Stellantis, собственик на редица марки, включително на Alfa Romeo, Citroen, Opel, Jeep и Maserati, заяви, че 24-те типа двигатели, които идентифицира като съвместими със синтетичните горива, присъстват в около 28 милиона превозни средства по пътищата в Европа.
Тестовете бяха проведени с помощта на сурогатни горива, предоставени от саудитския петролен гигант Aramco .
Усъвършенстваните синтетични горива могат да имат „мащабно и почти незабавно въздействие върху намаляването на емисиите на въглеродния диоксид“ на съществуващия автомобилен парк на Stellantis, изтъква ръководителят на инженерството и технологиите на компанията Нед Курич, цитиран от Ройтерс.
Третият по големина производител на автомобили в света по продажби заяви, че е изчислил, че използването на нисковъглеродни горива в цели 28 милиона превозни средства може да намали емисиите на въглероден диоксид в Европа с до 400 милиона метрични тона между 2025 г. и 2050 г.
Този тип гориво с ниско съдържание на въглерод има потенциала да намали въглеродните емисии от съществуващите превозни средства с двигател с вътрешно горене с поне 70% на базата на жизнения цикъл на колите в сравнение с конвенционалните горива, подчертават от Stellantis.
Представените сценарии обаче са теоретични, като се има предвид, че разчитат на собствениците на автомобили, които избират да използват такъв тип горива, а не конвенционални.
Групата иска да намали наполовина своя въглероден отпечатък спрямо нивата от 2021 г. до 2030 г. и да достигне нулев въглероден отпечатък до 2038 г.