Профсъюзните работници на Hyundai Motor в Южна Корея в петък гласуват дали да започнат стачка, след като двумесечните разговори с компанията за увеличаване на заплатите и удължаване на възрастта за пенсиониране изпаднаха в застой миналата седмица, съобщава Ройтерс.
Ако профсъюзът започне стачка, това би било първото подобно действие от пет години, свързано с разговори по заплащането в южнокорейския автопроизводител, и може да прекъсне доставките на някои популярни превозни средства, които Hyundai не успява да засили заради продължителен недостиг на компоненти.
Профсъюзът – един от най-големите в страна с около 400 хил. членове, иска увеличение на минималното месечно основно заплащане от 184 900 вона (139 долара) и заплащане, свързано с представянето, равняващо се над 30% от нетната печалба на Hyundai за 2022 г. Освен това той иска мениджмънтът на Hyundai да повиши възрастта за пенсиониране на 64 години от 60 години.
Очаква се резултатът да стане ясен около 18:00 ч. местно време (12:00 ч. българско време), казва представител на профсъюза пред Ройтерс, добавяйки, че разговори с мениджмънта ще продължат на работно ниво независимо от вота.
Hyundai Motor не е отговорила веднага на искането на Ройтерс за коментар.
Експертите отбелязват, че нарастващата продължителност на живота в Южна Корея и по-слабата мрежа за социална сигурност, като например пенсията за осигурителен стаж, са допринесли за искането на работниците да се повиши възрастта за пенсиониране.
„Южна Корея има сравнително ниски проценти на заместване при пенсиите в сравнение с други развити страни в Европа. Докато тези развити европейски страни имат проценти на заместване около 60-70%, коефициентът на Южна Корея на практика е около 30%, което затруднява хората да заменят заплатите си преди пенсиониране“, казва Парк Джи-сун, професор, специализирал право в областта на социалното осигуряване в Юридическия факултет на Корейския университет.
Профсъюзираните работници в Hyundai в Южна Корея проведоха четиричасова стачка за един ден през юли в подкрепа на общата стачка на профсъюза чадър, но това не беше свързано с преговорите за заплатите на синдиката с ръководството.
Анализатори смятат, че профсъюзът вероятно ще избегне продължителни индустриални действия отчасти поради неблагоприятните обществени настроения, тъй като автомобилната индустрия остава един от малкото светли лъча в мудната икономика на страната.
„Не очакваме стачката да продължи твърде дълго дори ако профсъюзът организира стачка, но ако стачката продължи повече от три дни, което може да се разглежда като около 10% от месечното производство на Hyundai, това може видимо да наруши дейността на Hyundai“, казва Ким Джину, анализатор в Korea Investment & Securities
Акциите на Hyundai Motor поевтиняват с 0,27%, спрямо спада от 0,77% на бенчмарка KOSPI.