Американската работническа организация United Auto Workers (UAW) заяви, че преговорите с автомобилните концерни в Детройт се бавят и синдикатът ще проведе гласуване за евентуална стачка следващата седмица – процедурна стъпка, необходима на ръководството на групата, за да обяви спиране на работа, съобщава Wall Street Journal.
„Днес се навършват 30 дни преди изтичането на договора на синдиката с трите компании (General Motors, Ford и Stellantis), но преговорите и на трите маси не напредват отвъд неикономическите въпроси“, изтъква работническата група.
UAW преговаря за нови четиригодишни трудови споразумения от името на около 146 хил. почасови работници в САЩ. Действащите в момента договори изтичат на 14 септември.
Гласуването за започване на стачни дейности обикновено се извършва преди изтичането на трудовите договори и дава възможност на синдиката да обяви стачка, ако неговите лидери сметнат, че това е необходимо.
Организацията изисква най-малко две трети от членовете с право на глас да подкрепят започването на стачка, за да я реализират – условие, което лесно бива изпълнено в исторически план.
Представители на UAW казват, че това не гарантира стачка и започването на такава ще зависи от това как ще се развият преговорите през следващите седмици.
Президентът на UAW Шон Фейн заяви, че не се планира удължаване на договорите след изтичане на срока, ход, който синдикатът понякога е използвал в миналото, за да продължи преговорите без стачка.
„Изборът е ваш относно това какво ще се случи след това“, изтъква Фейн, обръщайки се към компаниите от Детройт. „Или преставате да се бавите с преговорите, или се пригответе за стачка“, добавя той.
„GM приема сериозно своята отговорност да подкрепя служителите и преговаря добросъвестно, за да постигне споразумение с UAW", споделя говорител на концерна.
Ford отказва да коментира коментарите на синдиката относно темпа на преговорите, а Stellantis е отказала всякакъв коментар по темата.
Анализатори предупреждават, че вероятността от изоставяне на работата е по-голяма тази година, отчасти защото синдикатът е проявил по-агресивен тон и е започнал преговори със списък от искания, които са много по-агресивни, отколкото в предишните кръгове на договаряне.
Стачният фонд на UAW, който компенсира с по 500 долара на седмица стачкуващите работници, в момента може да предостави по 825 долара на служител, изтъкват от синдиката.
Фейн заяви пред Wall Street Journal, че ако се стигне до стачка, това най-вероятно ще се случи след изтичането на текущите договори.
Този път преговорите доведоха до повече публични сблъсъци между преговарящите, като Фейн изрази разочарованието си от автомобилните производители, говорейки открито за техните намерения и проблеми.
Той беше избран за лидер на синдиката през март и бързо отхвърли традиционната синдикална игра. Фейн се отказа от типичното ръкостискане с ръководителите на автомобилните компании, за да започне нови преговори, фокусирайки се върху членовете на организацията, докато обикаля заводите.
С напредването на преговорите Фейн започна да критикува конкретни предложения от компаниите. Миналата седмица той демонстративно хвърли копие от предложенията, направени от Stellantis, в кофа за боклук.