Tesla Inc. планира да изгради девет зарядни станции за своя електрически влекач Semi по трасе от южната част на Тексас до Северна Калифорния, като се надява на федерална подкрепа в размер на 100 млн. долара, съобщава Bloomberg.
Планът на базираната в Остин, щата Тексас, компания предвижда инсталирането на осем 750-киловатови устройства на всяка станция, които ще обслужват електрическите Semi, както и други четири зарядни станции за камиони, произведени от нейни конкуренти.
Ако идеята бъде реализирана, това ще бъде първата по рода си мрежа за зареждане на електрически тежкотоварни превозни средства в САЩ и ще даде възможност на подобни камиони да се движат свободно на територията на Тексас и Калифорния, както и в съседна Аризона.
Такава мрежа ще подкрепи усилията на САЩ да ограничат генерирането на въглероден диоксид при тежкотоварния транспорт – един от основните замърсители с парникови газове в икономиката.
Ръководителите на Tesla са заявили пред властите в Тексас, че коридорът може да се класира за федерални субсидии, които ще бъдат отпуснати като част от двупартийната инфраструктурна програма, създадена за модернизиране на транзитните системи на САЩ, наред с други цели. Tesla е поискала от щатските служители да напишат писмо в подкрепа на големия проект за зареждане, което да включи в заявлението си за финансиране, подадено до Вашингтон през юни.
Представител на Федералната администрация за пътищата към Министерството на транспорта на САЩ, която отговаря за отпускането на безвъзмездните средства, изтъква, че „в момента преглежда заявленията“. Очаква се регулаторът да обяви бенефициентите „по-късно тази година“.
Остава неясно дали Tesla ще продължи с осъществяването на проекта, ако не бъдат отпуснати федерални средства за него.
Планираният маршрут със зарядни станции за електрическия влекач Semi между Тексас и Калифорния. Източник: Bloomberg
Маршрутът от около 1800 мили започва в Ларедо, щата Тексас, който се намира на около 240 мили (386 километра) от централата на Tesla в Остин и на 150 мили от местоположението на новата фабрика, която концернът изгражда в Нуево Леон, Мексико.
Компанията вече присъства на този граничен пункт. През 2022 г. Tesla получи по изключение лента за подпомагане на превоза на части от доставчици в Мексико до своите фабрики в САЩ, която все още се използва предимно от превозни средства с двигатели с вътрешно горене.
За първи път компанията представи своя електрически Semi през 2017 г., въпреки че се сблъска със сериозно забавяне при пускането на влекача на пазара. В края на миналата година Tesla достави 15 камиона на PepsiCo, като малко след това се наложи сервизна акция за някои от тях поради фабрични неизправности.
В регулаторните документи Tesla все още казва, че Semi е в процес на „пилотно производство“.
На енергийна конференция в Остин през юни главният изпълнителен директор на концерна Илон Мъск каза, че Tesla Semi вероятно няма да се произвежда в големи обеми до началото на следващата година. Той отчасти се позова на забавянето около проблемите, които компанията и нейният партньор Panasonic Holdings Corp. са имали при производството на батерии, за да осигурят обявения пробег от 500 мили (800 км).