Nissan Motor Co. финализира плановете си да инвестира в предприятието за електрически превозни средства Ampere на Renault SA, слагайки край на продължилите около година преговори между партньорите в автомобилния алианс за възстановяване на баланса след ареста на бившия председател Карлос Гон, съобщава Bloomberg.
Японският концерн ще инвестира до 600 млн. евро в електромобилния бизнес на базирания във Франция съюзник, като освен това компаниите се разбраха Renault да намали своя дял в Nissan до 15%, а остатъкът от сегашните 43% ще бъде преместен в специален тръст, който ще се стреми да го продаде при изгодни условия.
„Тези споразумения ни осигуряват стабилна база за повторно активиране на бизнес дейността в световен мащаб на ключови пазари, с потенциал за генериране на стотици милиони долари в стойност“, споделя главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. „Те ни дават стратегическата гъвкавост, от която се нуждаем повече от всякога в днешната бързо развиваща се среда“, добавя той.
Споразумението за инвестиция в Ampere е вот на доверие за стратегията на Де Мео. Той обновява корпоративната структура на автопроизводителя, за да се справи по-ефективно с прехода към електрическа мобилност и да увеличи своята рентабилност, докато се опитва да коригира френско-японския съюз, в който влиза още и Mitsubishi Motors Corp. Очаква се сделката да приключи през четвъртото тримесечие.
„За нас е трудно да правим бизнес в Европа сами, така че инвестирането в Ampere ни дава възможност да се свържем с други компании“, посочва от своя страна изпълнителният директор на Nissan Макото Учида.
Mitsubishi заяви по-рано тази седмица, че ще вземе решение относно евентуална инвестиция в Ampere най-рано до края на 2023 г.
Споразумението предоставя на партньорите повече свобода да следват други проекти. Renault обединява своите активи за коли с двигатели с вътрешно горене с китайската Zhejiang Geely Holding Co. и работи с Qualcomm Inc. върху разработването и доставката на полупроводници. Nissan преминава към електромобили и намалява разходите като част от плана си да увеличи маржа от всяка продадена кола.
Компаниите представиха точките по предстоящата сделка за ребалансиране на алианса през февруари, но финализирането на споразумението се проточи по-дълго от очакваното на фона на седмиците, прекарани в опити за изглаждане на спорните моменти относно интелектуалната собственост, както и инвестицията в Ampere. През юни Renault отложи планираното първично публично предлагане на електромобилния си бизнес след консултация с акционерите.
През годините културните различия между Франция и Япония доведоха до чести недоразумения, което допълнително изостри взаимното подозрение, задушаващо съюза. Преговорите почти се провалиха в края на миналата година на фона на борбата за власт в Nissan. Те се ускориха след напускането на ключов ръководител на Nissan.
Де Мео работи в тясно сътрудничество с изпълнителния директор на Nissan Макото Учида, за да идентифицира поредица от общи проекти за възобновяване на връзките. Тези проекти се развиват добре, сподели италианецът през юни.
И Renault, и Nissan са подложени на натиск, тъй като конкуренцията в лицето на Tesla Inc. и китайските производители на електромобили се засилва. Това принуди партньорите да се опитат да подобрят връзките в алианса, които бяха напът да се разпаднат след поредица от драматични събития, включително ареста на бившия шеф на алианса Карлос Гон през 2018 г. и бягството му от Япония година по-късно.