Американският електромобилен производител Tesla Inc. отчете 20% ръст на печалбата до 2,7 млрд. долара през второто тримесечие, подкрепен от по-евтините суровини, които компенсират понижените цени на превозните средства, съобщава Wall Street Journal.
Все пак главният изпълнителен директор на концерна Илон Мъск предупреди инвеститорите, че може да са необходими още ценови понижения и че компанията ще ограничи частично производството през третото тримесечие, докато разширява своите фабрики. От началото на годината Tesla намали базовите цени на някои модели в диапазон от 14 до 28%.
Мъск призна, че се стреми да контролира макроикономическите условия, изтъквайки, че ако тези условия бъдат стабилни и цените ще останат стабилни. „Ако те не са стабилни, тогава ще трябва да намалим цените“, подчерта предприемачът пред инвеститори.
Въпреки че доставките на Tesla са нараснали с 83% в периода от април до юни, приходите на концерна отчитат по-бавен темп на растеж, увеличавайки се с 47% до 24,9 млрд. долара. Все пак данните надхвърлят оценките на анализаторите, които очакваха приходи от 24,2 млрд. долара.
Компанията си е поставила за цел ръст на производството от 31% за тази година, докато Мъск предполага, че е възможно дори увеличение от 50% до около 2 млн. превозни средства.
Все пак акциите на Tesla приключиха сесията в сряда с ценови спад от над 2%, тъй като инвеститорите явно се уплашиха от някои нови разходни начинания на компанията, свързани с автономното шофиране и суперкомпютрите.
Прелюдия към автономните коли
Илон Мъск обяви нови цели за продуктите с изкуствен интелект, включително за софтуера за автономно управление на превозни средства и използването на хуманоидни роботи във фабриките, въпреки че милиардерът призна, че и преди е изразявал подобен оптимизъм.
Базираният в Остин, Тексас, електромобилен концерн средства води преговори с голям автомобилен производител за лицензиране на неговата технология за изцяло автономно управление, подчерта Мъск, цитиран от Ройтерс.
Стойността на превозните средства на Tesla ще нарасне, след като регулаторите одобрят автономното шофиране, посочва още предприемачът. Той добави, че роботите на Tesla, които все още се разработват и тестват, могат да се превърнат в огромен по значение и стойност продукт. По думите му те може да бъдат интегрирани в заводите на компанията още през следващата година, въпреки че до момента са изградени само около 10 машини.
Нарастващите лихвени проценти и засилващата се конкуренция от страна на производителите на електромобили принудиха Tesla да намали цените на своите автомобили, за да запази пазарен дял, което навреди на маржа на печалбата.
Но Мъск каза, че Tesla ще продължи да се стреми към увеличаване на обема на продажбите за сметка на маржове, залагайки на дългосрочната стойност на изцяло автономното управление. „Автономията ще направи всички тези числа да изглеждат глупави“, изтъкна Мъск.
Решението на Tesla да лицензира своята автономна технология следва години на неизпълнени обещания от много разработчици на софтуер, позволяващ в някаква степен самостоятелно движение на превозните средства.
Електромобилите, оборудвани с бета версия на функцията Full Self-Driving (FSD), са изминали над 480 млн. км, става ясно от информация, споделена по време на брифинг след обявяване на финансовите резултати.
Но Мъск изглеждаше по-предпазлив в изказванията си от обикновено.
„Хората някак си ми се подиграваха и може би съвсем справедливо ми се подиграваха, заради това, че прогнозите ми за постигане на пълна автономност бяха твърде оптимистични в миналото“, признава той. „Аз съм момчето, което обяви FSD, и мисля, че ще бъдем по-добри от човек (зад волана) до края на тази година“, добави той.
Все пак Мъск призна, че отново може да греши.
Развитие на ценовата война
Милиардерът сигнализира след обявяването на финансовите резултати, че ще намали отново цените на електрическите превозни средства в тези „бурни времена“, въпреки че неговата тотална ценова война срещу конкурентите компании свива маржовете ѝ.
Американският концерн намали цените няколко пъти в САЩ, Китай и на други пазари от края на миналата година и увеличи отстъпките и другите стимули, за да понижи нивата на запасите, тъй като се опитва да запази пазарния си дял на фона на икономическата несигурност.
„Един ден изглежда, че световната икономика се разпада, на следващия ден всичко е наред. Не знам какво, по дяволите, става“, призна Мъск пред анализатори по време на конферентен разговор. „Ние се намираме, бих казал, в бурни времена“, добави той.
Големите намаления на цените оказаха натиск върху брутния марж на Tesla, внимателно наблюдаван индикатор в индустрията, но Мъск заяви, че компанията ще пожертва маржа, за да стимулира растежа на продажбите.
„Смятам, че има логика да се жертват маржове в полза на производството на повече превозни средства“, посочи той, добавяйки, че ако макроикономическите условия не са стабилни, Tesla ще трябва да намали цените отново.
Тримесечният автомобилен брутен марж на Tesla, без регулаторните кредити, е спаднал до 18,1% през второто тримесечие от 19% през първото тримесечие, изчислява Ройтерс.
Tesla отчете общ брутен марж от 18,2% за периода април-юни, най-ниския за последните 16 тримесечия.
По-рано Tesla заяви, че се фокусира върху намаляването на разходите и разработването на нови продукти и че "предизвикателствата на тези несигурни времена не са приключили".
Компанията потвърди очакванията си за доставки от около 1,8 млн. превозни средства тази година, но изтъкна, че производството през третото тримесечие ще намалее леко поради планирани прекъсвания за фабрични надстройки.
Проектът Dojo
Пред инвеститорите Мъск заяви още, че Tesla няма да пести средства, за да си осигури солидна позиция в сектора за разработване на суперкомпютри, изтъквайки, че компанията ще инвестира над 1 млрд. долара в т.нар. Project Dojo до края на 2024 г.
Според Мъск суперкомпютърът Dojo е проектиран да обработва огромни масиви от данни, включително видео от електромобилите на Tesla, необходимо за осигуряване на функция за напълно автономно шофиране.
Захари Къркхорн, главен финансов директор на Tesla, побърза да обясни, че инвестицията е разделена между научноизследователската и развойна дейност и капиталови разходи - и е в съответствие с по-рано заявената тригодишна перспектива за разходите.
Мъск каза, че Tesla разполага с „зашеметяващо количество“ видео, благодарение на използването от клиентите на базираната на камера система за подпомагане на водача Autopilot и свързана FSD функция. Компанията съобщи по време на представянето на предходния си отчет, че е започнала производството на своя тестови компютър Dojo.
преди 1 година Аре бе , Данка , неумноФорумноНедорасляче ! Кажи нещо за Лада , Москвич , и квато техника имат още изостаналите ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година нема се плашат инвеститорите ... :))) ... теслата има поне 3 суперкомпютъра , като единият го бяха класирали на пето място в света по производителност ... а този новият е с техният нов чип D1 специализиран за автономното управление ... антиваксърчетата-газовици , фащате ли разликата с блатното царство разположено на 1/8 от земната суша ?! визионерът не лежи в/у печалбата от няколко милиарда , а я използва за следващо стъпка напред , и то в полза на хората , а не за сармати , армати и кинжали ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Мъск призна, че се стреми да контролира макроикономическите условия, изтъквайки, че ако тези условия бъдат стабилни и цените ще останат стабилни. Ако те не са стабилни, тогава ще трябва да намалим цените,А сега ето го текста в оригинал:We just dont control the macro conditions, Musk told analysts. If macro conditions are stable, I think prices will be stable. And if theyre not stable, then we would have to lower prices. Абе поне превеждайте като хората бе. отговор Сигнализирай за неуместен коментар