Индийският конгломерат Tata Group планира да построи завод за батерии на стойност 4 млрд. паунда във Великобритания, който ще доставя готова продукция за електромобилите на звеното му Jaguar Land Rover (JLR), съобщава Bloomberg. Решението на групата представлява своеобразна победа за изпадналата в немилост британска автомобилна индустрия.
JLR и Tata Motors Ltd., други звена на индийската компания, ще бъдат основни клиенти на завода, който ще разполага с годишен производствен капацитет от 40 гигаватчаса. Очаква се съоръжението да заработи през 2026 г.
Фабриката може да доставя достатъчно батерии за приблизително половин милион превозни средства годишно в зависимост от необходимата мощност.
Решението на Tata бележи значителна победа за автомобилостроенето в Обединеното кралство, тъй като първоначално компанията се колебаеше между изграждането на местен завод или такъв в Испания.
Британската автомобилна индустрия се бори да се конкурира с щедрите субсидии на САЩ и Европейския съюз (ЕС), докато гледа с тревога към новите правила за търговия с блока, който могат да въведат непосилни за сектора мита върху вноса.
Правителството на Обединеното кралство „се бори много здраво“ за привличане на тази инвестиция, след като Tata информира министрите преди девет месеца, че планира да избере друга държава, споделя министърът на енергетиката Грант Шапс пред BBC в сряда. Финансовият стимул, който Лондон ще предостави на Tata, е голям, добави той, като същевременно отказа да посочи точния размер на помощта.
Според Шапс планът на страната да постигне едни от най-ниските цени на енергия в Европа е помогнал за привличането на Tata.
Групата е избрала локация в Съмърсет, Западна Англия, собственост на Salamanca Group, инвестиционен и консултантски бизнес с корени в недвижимите имоти, съобщи Bloomberg News във вторник.
Британската автомобилна индустрия се свива през последните години след изместването на част от производството в други страни. Източник: Bloomberg
Политически тласък
Сделката ще създаде около 4000 работни места, като фабриката ще доставя електрически превозни средства на JLR, включително на модели като Range Rover, Defender, Discovery и Jaguar.
Това може да осигури положителен импулс в социологическите проучвания за премиера Риши Сунак и неговата Консервативна партия преди следващите избори.
Секторът за производство на автомобили в Обединеното кралство, някога основна част от икономиката на страната, се сблъсква с поредица от проблеми след Brexit и такива, свързани с преминаването към електрически превозни средства. Основната надежда за развитие на местна батерийна индустрия, Britishvolt Ltd., назначи синдици по-рано тази година, след като не успя да си осигури нужното финансиране.
Междувременно европейските производители на автомобили предупреждават, че очакваните мита между ЕС и Великобритания за електромобилите, ще нанесат големи щети на сектора и ще облагодетелстват конкурентите от страни като Китай.
Властите във Обединеното кралство все още не са убедили Брюксел да отложи крайния срок за въвеждане на мита.