Китайските автомобилни марки са напът тази година да заемат за първи път малко над половината от местния пазар благодарение на доминацията си на пазара на електромобили, съобщава Ройтерс, като се позовава на данни на консултантската AlixPartners.
През последните четири десетилетия китайският автомобилен пазар е доминиран от глобални марки като Volkswagen AG и Toyota Motor Corp., опериращи съвместно с местни партньори.
Но конкурентното ценообразуване, бързото пускане на нови модели и ръстът на местните производители на електромобили като BYD Co., Nio Inc. и Xpeng Motors промени динамиката на пазара. През първата четвърт на годината Китай за пръв път изпревари Япония като най-големият износител на автомобили в света.
AlixPartners прогнозира, че китайските продажби на нови леки коли ще се увеличат с 3% тази година до 24,9 млн. броя, възстановявайки се до нивата от преди пандемията. До 2030 г. те ще се увеличат до 30,6 млн. броя годишно, когато повече от половината от колите, продадени в Китай, ще бъдат електрически.
Китайският пазар на коли, използващи нов вид енергия (NEV), Където влизат плъгин хибриди и изцяло електрически автомобили, се е възползвал през периода 2016-2022 г. от държавни субсидии в размер на 57 млрд. долара, посочва консултантската компания.
За същия период американските власти са отпуснали субсидии в размер от 12 млрд. долара.
AlixPartners прогнозира още, че към 2030 г. китайските автомобилни марки ще продават на световните пазари около 9 милиона автомобила, или около 30 на сто от целия пазар. Те ще заемат 15 на сто от пазара в Европа и по 19 на сто от пазарите в Южна Америка и Югоизточна и южна Азия.