Автомобилната индустрия днес е свръхполитизирана, заяви в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria автомобилният експерт Калоян Желев. Той поясни, че все по-малка част от регулаторните решения се базират на пазарна и икономическа логика.
"Все повече е политиката. Едно от обясненията е, че тя дава възможност на хиперрегулатори от типа на Европейската комисия да упражняват това свое регулаторно изкушение за контрол на ниво индивид. Автомобилът е един от инструментите да влияят пряко на индивидуалното ни поведение", коментира Желев.
"Една от мегатемите на свръхелектрификацията е голямата промяна в потребителското поведение, която целият преход ще наложи, и дали ние, като потребители, сме готови да се променяме. Ние не искаме да се променяме и има много проучвания през последните години, които демонстрират категорично, че хората нямат нагласата за такава промяна", посочи той.
Желев напомни, че модели като споделеното пътуване предлагат алтернативна мобилност, която предстои тепърва да се докаже. „Те са много удобни за сравнително големи градове, но обхватът на тези услуги създава един конфликт между високо урбанизираната част от обществата и не толкова урбанизираната. Тоест, проникването на една подобна услуга е обусловено от плътността и качеството на урбанизацията. Това не е абсолютна алтернатива на досегашното автомобилно притежаване“, смята експертът.
Според него по стандартите на автомобилната индустрия Tesla има „една прогресивно старееща автомобилна гама, което от друга страна не им пречи да имат отлични резултати“. В коментар за динамиката на продажбите на американския автомобилен концерн Калоян Желев напомни, че едно от любопитните явления в тяхната автомобилна гама е, че най-новият модел е от 2020 г.
По думите му от географията на продажбите по данни от 2022 г. се разбира, че динамиката е сериозна, като вътрешният американски пазар е генерирал около половината от продажбите. „След това е Китай, а номер три е Норвегия“, посочи експертът и уточни, че географията на продажбите на Tesla показва, че те консумират 100% от всички пазари, на които автомобилните продажби се субсидират.
Що се отнася до надигащата се китайска конкуренция, Желев е убеден, че това ще продължи, защото за тези пазари се отделя сериозен обществен ресурс за стимулиране на използването на електрически автомобили.
Според него Tesla умело е използвала времето до момента да задели капитал и да намали цените – „тоест да жертват печалба в името на това да придобият пазарен дял“.
В коментар за автомобилния пазар в България експертът отбеляза, че рамките, в които той се развива, не се променят и са сравнително устойчиви. "Това, което определя рамките на потреблението, е сравнително статично през последните три десетилетия.
По думите му появата на вторични пазарни агенти като нов тип онлайн платформи за продажба на автомобили би могла да промени много малко по същество пазара, но те дават алтернативи и показват, че "пазарът все пак не е статичен, колкото и да сме в периферията на всякакви процеси".
Желев съобщи, че пазарът в България десети пореден месец расте, благодарение на свършеното от цялата дистрибуторска мрежа през последните две години и заради натрупания конкурентен дефицит, който доведе до свръхнатоварване на производството. „На година продажбите на нови автомобили са от порядъка на 30-35-40 хиляди през последните години. В най-добрата година - 2008, стигнахме 55 хиляди, но тя е година, която едва ли ще се повтори", смята Желев.
Можем ли да очакваме, че забраната за двигателите с вътрешно горене от 2035 година ще се случи реално, или има шансове да чуем отново, че "нищо не е написано върху камък"? Как трябва да изглежда стратегията на България за стимулиране на модернизацията на автомобилния парк? Какъв е делът на реекспорта към настоящия момент? Кои са най-продаваните марки нови автомобили у нас?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.