Китайският автомобилен концерн Guangzhou Automobile Group Co. (GAC) обяви, че е разработил първия в света автомобилен двигател, който работи с амоняк, прибавяйки още едно екологично задвижване към електромобилите и водородните превозни средства, съобщава Bloomberg.
„Преодоляхме досегашния проблем, свързан с това, че амонякът е труден за бързо изгаряне, и използвахме горивото в индустрията за леки автомобили“, изтъква Ци Хунджун, ръководител на развойния център на GAC пред журналисти.
Двигателят беше представен като част от годишната технологична изложба на компанията, която също така демонстрира летяща кола, наречена Gove, наподобяваща голям дрон и минивана Trumpchi, задвижван от хибридна водородна платформа - алтернативна горивна система, която се популяризира от японския партньор на GAC, Toyota Motor Corp.
Амонякът се разглежда като гориво, което не отделя въглерод, но разработките в тази връзка се сблъскват с препятствия поради риска от възпламеняване и високите нива на емисии на азотен оксид, който се отделя при горене.
GAC заяви, че е разработил 2-литров двигател, който може да изгаря течен амоняк по-ефективно и по безопасен начин, постигайки 120 киловата мощност и 90% намаление на въглеродните емисии в сравнение с конвенционалните горива, изтъква Ци.
Подкрепената от държавата GAC е един от лидерите сред традиционните китайски производители автомобили в прехода към зелена енергия. Нейната електромобилна марка Aion се нареди на трето място по продажби в Китай след BYD Co. и Tesla Inc., изпреварвайки съвместното предприятие на General Motors Co. със SAIC Motor Corp. и Wuling Motors Holdings.
Базираната в Гуанджоу компания инвестира в научноизследователска и развойна дейност и инкубира технологията на еднорога Greater Bay за производство на батерии.
Разработката на двигател с амоняк като алтернативно задвижване може да намери приложение най-вече при камионите и корабоплаването, тъй като тези индустрии се намират в по-добрa позиция от леките коли да се справят с токсичните газове, отделяни при горенето на амоняка.
През май японската Mitsubishi Shipbuilding Co. завърши доставката на система за захранване с амоняк за корабни двигатели, докато стартъпи като американската Amogy Inc. работят върху базирани на амоняк алтернативи, които превръщат химикала във водород, преди да бъде пренасочен към горивна клетка за захранване на превозно средство.
Все още има много въпроси и неяснота относно използването на амоняка за захранване на леки автомобили предвид трудността при обработката му и липсата на зарядна инфраструктура. Повечето автомобилни производители насочват усилията си към електрификацията. Дори технологията за водородни горивни клетки, която се насърчава усилено от японското правителство, не предизвиква голям интерес извън островната страна.
„Амонякът е ужасен за работа“, коментира Колин Маккерахър, ръководител на отдела за транспортен и автомобилен анализ в BloombergNEF.
преди 1 година В Китай,ако по време на гражданската война беше победил Чан Кайши, а не комунистите, сега щяха да са баси чудото...Представете си Тайван с 1.4 млрд жители... отговор Сигнализирай за неуместен коментар