След като в средата на май бившият главен изпълнителен директор на Audi Руперт Щадлер призна участието си в измамата около скандала с манипулираните данни относно изгорелите газове при дизеловите превозни средства, прокуратурата в Германия в лицето на прокурора Нико Пецка пленира за две години пробация и глоба от 1,1 млн. евро за Щадлер, съобщава Automobilwoche.
Междувременно Пецка поиска три години и два месеца затвор без изпитателен срок за ръководителя на отдела за разработка на двигатели Волфганг Хац и две години условни и глоба от 50 хил. евро за инженер, който също е сред обвиняемите.
В речта си пред съда Пецка заяви, че не вижда обвиняемите като главните отговорни за скалната с емисиите. „Съмнително е дали в такава сложна структура изобщо може да има едно или няколко лица, които да са основно отговорни от наказателна гледна точка, когато толкова много хора са участвали в компания, която върви в грешната посока“, изтъква прокурорът.
От друга страна Пецка акцентира върху големите щети и „мащабния екологичен хаос“, причинени от скандала.
Делото е свързано със скандала, обхванал цялата компания майка на Audi - Volkswagen AG, станал известен като „Дизелгейт“. Както групата, така и луксозната марка вече признаха, че през 2015 г. са използвали нерегламентиран софтуер за манипулиране на данните за изгорелите газове при дизеловите модели.
Производството е прекратено срещу един от обвиняемите по делото, стартирало през 2020 г., след извънсъдебно споразумение. Малки преди самопризнанията на Щадлер и инженера е имало договорка между обвиняемите, съда и прокуратурата относно присъдата.
През май Щадлер призна участието си в „Дизелгейт“, като неговият адвокат заяви пред съда, че подсъдимият е знаел, че превозните средства са били манипулирани и че купувачите са били ощетени. Щадлер признава за подобна възможност.
Прокуратурата обвинява бившия шеф на Audi, че е позволил 26 546 „дефектни“ превозни средства да бъдат продадени в Германия между 19 декември 2015 г. и 30 ноември 2017 г., като щетите се оценяват на 69 млн. евро.
В същото време прокуратурата отхвърля исканото от съда споразумение, което трябваше да включва и пробация в замяна на самопризнание от страна на Волфганг Хац.
Пецка заяви, че това би било „твърде умерено“, като иска по-сериозно наказание. Броят на автомобилите, които се отнасят до неправомерните действия на обвиняемия инженер и Хац възлиза на 94 024 превозни средства, продадени в Германия и САЩ в периода 2008-2015 г. с щети за 2,2 млрд. евро.