Книжата на японския автомобилен концерн Toyota Motor Corp. записаха най-големия си ценови ръст от март 2020 г., поскъпвайки до най-високото си ниво от началото на 2022 г. след преназначаването на председателя Акио Тойода по време на годишното събрание на акционерите – решение на ръководството, на което някои чуждестранни инвеститори се противопоставиха, съобщава Bloomberg.
Цената на акциите на Toyota нарасна с 8% в следобедните часове на редовната търговия на борсата в Токио.
Събитието се превърна в своеобразен референдум относно стратегията на концерна за електромобилите. Малък, но растящ списък от акционери се противопоставиха на преназначаването на Тойода като председател с аргумента, че Toyota е изостанала от конкурентите си поради неговия ангажимент към „многостранния“ подход – предлагайки на клиентите различни опции на задвижване, докато инвестира в електромобили и водородни превозни средства.
Някои от тях също настояват за прозрачност при лобирането относно политиките за климата, които изглежда са в полза на електромобилите, или се стремят да забранят автомобили, които използват изкопаеми горива.
Акио Тойота беше преназначен като председател в рамките на групата с най-малкия брой гласове на акционерите поне от 2010 г. Той събра 84,57% от гласовете спрямо 96% на срещата година по-рано.
Въпреки че по-скромната подкрепа на променя позицията на Тойода, спадът може да се разглежда като знак на разочарование сред някои акционери, след като конкурентите на Toyota успяха да я изпреварят в прехода към електрически автомобили.
Срещите на корпоративните акционери в Япония отдавна се превърна в традиция, като директорите, подкрепяни от компании, печелят по-често солидно мнозинство. Въпреки че присъстващите индивидуални инвеститори често имат възможност да се изкажат – както в подкрепата, така и в критиката си към ръководството – годишните събрания сега се превръщат във форум за институционалните акционери, за да привлекат вниманието към проблемите около изменението на климата и корпоративното управление.
Срещата беше първата за Коджи Сато, откакто наследи Тойода като главен изпълнителен директор през април. Въпреки че Сато казва, че няма промяна в стратегията на неговия предшественик, новият президент също защити това, което той нарича подход „Електромобилите на първо място“.
Два от най-големите пенсионни фонда в САЩ – Калифорнийската пенсионна система на обществените служители и Пенсионния фонд на Ню Йорк - заявиха, че планират да гласуват срещу преназначаването на Тойода.
„Нарастващият пазар на електрически превозни средства с батерии представлява възможност за Toyota да възвърне статута си на новатор и лидер по време на историческия преход на транспортната индустрия“, изтъква инспекторът на град Ню Йорк Брад Ландър.
Главният изпълнителен директор на Toyota Motor Corp. Коджи Сато. Снимка: Bloomberg
Toyota отхвърли твърденията, че се бави. След като обяви ангажимент на стойност 4 трлн. йени (28,7 млрд. долара) за ускоряване на прехода си към електромобили в края на 2021 г., компанията все още беше изправена пред критики заради твърдението, че преходът ще отнеме повече време, отколкото хората очакват.
Миналата седмица Toyota покани журналисти и анализатори в своя изследователски център близо до планината Фуджи за тест драйв и технологични конференции, за да укрепи доверието в ангажимента на компанията да продава 1,5 милиона електромобила с батерии годишно до 2026 г. и 3,5 милиона до 2030 г.
„Дори в тази трудна бизнес среда, председателят на борда на директорите Акио Тойода укрепва конкурентоспособността ни в дългосрочна перспектива“, споделя говорител на компанията.
През май консултантската фирма Glass Lewis & Co. призова акционерите да гласуват срещу Тойода, както и срещу трима номинирани за одитори, позовавайки се на опасения относно недостига на независими директори и членове на борда.
Toyota заяви, че спазва изискването на Токийската фондова борса независимите директори да представляват една трета от борда на компанията.
„Решени сме, че няма притеснения по отношение на обективността, независимостта и способността за извършване на подходящ надзор, както е посочено в доклад на Glass Lewis“, изтъква компанията.
Предложение, направено миналия месец от три компании за управление на активи, базирани в Европа – датският пенсионен фонд AkademikerPension, норвежката компания за финансови услуги Storebrand Asset Management AS и холандската група APG Asset Management NV – които общо държат 400 милиона долара в акции на Toyota, призоваха японския концерн да подобри процеса по разкриване на информация относно нейното лобиране срещу политиките в областта на климата.
Бордът на Toyota се противопостави на предложението, заявявайки, че компанията вече публикува данни и информация за своите дейности, свързани с изменението на климата. Акционерите гласуваха против предложението в сряда.
Institutional Shareholder Services Inc., друга консултантска фирма, насърчи акционерите да подкрепят предложението Toyota да разкрие повече информация за усилията си да повлияе на политиките за справяне с изменението на климата. Съветът беше послушан от Пенсионния съвет на Англиканската църква, който държи около 4,5 млн. паунда в акции на Toyota.
Дори незначителен спад в подкрепата за Тойода може да се разглежда като знак, че внукът на основателя на концерна, както и бордът, трябва да направят повече, за да обърнат внимание на опасенията на инвеститорите. Той беше преназначен миналата година с 96% от гласовете.
„Не мисля, че някой очаква Тойода да бъде изгонен, но това може да навреди на неговата база за подкрепа“, коментира анализаторът на Bloomberg Intelligence Тацуо Йошида.
*Информацията е обновена в 12:00 ч. на 15 юни 2023 г.
преди 1 година Чак ме е яд, че не са го изхвърлили от борда, както го изхвърлиха от поста на изпълнителен директор като мръсно коте, часове след като излязоха годишните финансови отчети на Тесла.Все пак има някаква светлинка в тунела, че целта била преминаване към електромобили. Обаче ми светка червената лампичка, заради лозунгите в една новина от вчера, как щели да произвеждат електромобил с 1500 км пробег, който да се зарежда за по-малко от 10 минути и да постигнат 40% по-ниска цена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар