Китайският автомобилен концерн BYD Co., който се превърна в най-актуалния производител на електрически превозни средства в света, отправи предупреждение към САЩ: Законът за ограничаване на инфлацията (IRA) може в крайна сметка да има обратен ефект и да накара американците да плащат повече за електромобили в сравнение с жителите на други страни.
Това е мнението на Стела Ли, която наблюдава глобалната експанзия на компанията, конкурираща се с пазарния лидер Tesla Inc. Ли има желание да обсъди планове за растеж на пазари като Мексико, Чили и Тайланд. Но ако я попитате за продажбата на електромобили в Америка, тя ще даде много прост отговор: „Пазарът на САЩ не е предмет на нашите цели в момента“, пише Bloomberg.
Това се дължи до голяма степен на т.нар. Закон за климата, както е известен IRA сред американските политици. Част от законодателството е насочено към насърчаване на местното производство на електромобили чрез данъчни стимули и финансиране. IRA толкова силно облагодетелства американските производители на автомобили и веригите им на доставка, че за компании като BYD вече няма икономическа логика да се насочват към САЩ.
„Трябва да сме сигурни, че с всяка стъпка можем да постигнем успех“, изтъква Ли, вицепрезидент на BYD, в интервю за Bloomberg. „Силно вярвам, че IRA може да забави приемането на електромобилите в САЩ“, добавя тя, като отбеляза, че американските потребители няма да имат достъп до по-евтини опции.
По замисъл IRA е конструиран, за да отдели Китай от веригата н доставки на електрически автомобили, изграждани в Америка, и да засили вътрешното производство. Но липсата на BYD на този пазар и нарастващото напрежение между САЩ и Китай също така правят почти невъзможно за американските потребители да купуват някои от най-евтините електромобили в света.
И поне засега няма ясно решение на това противоречие. Част от причините, поради които BYD може да продава своите електромобили на много по-ниска цена, се дължи на солидния бизнес с батерии – откъдето започва компанията още през 90-те години на миналия век. Освен доставчик на автомобили, компанията е и вторият по големина производител на батерии в света. Китай напълно доминира, когато става въпрос за веригата на доставки на литий, който е необходим за най-популярните батерии за електрически автомобили, и въпреки че вече обяви планове за увеличаване на производството в САЩ, всичко това остава някъде в бъдещето.
В крайна сметка това означава, че купувачите от САЩ ще трябва да платят премия, за да получат екологични автомобили, тъй като по-високите разходи за литиеви батерии се прехвърлят върху потребителите. Това е разлика в цените, която в крайна сметка може да постави страната още по-назад от други части на света, когато става въпрос за приемане на по-чист транспорт, притъпявайки целите на IRA за борба с изменението на климата.
Тъй като BYD излиза на преден план в световен мащаб, концернът помага за затягане на контрола на Китай върху продуктите, които са от решаващо значение за енергийния преход, тъй като сложната динамика на икономическото държавно управление засилва политическото напрежение. Освен електромобилите, Китай също е и ключов производител на слънчеви панели, вятърни турбини и електролизатори - машини, които биха били от решаващо значение за водородната икономика.
„Китай играе мащабна игра що се отнася до електрификацията“, коментира Бил Русо, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай консултантска фирма Automobility Limited. „Това е геополитическа битка – тя се води много преди изобщо да достигне до автомобилната индустрия. Геополитическата битка за енергийна сигурност е това, което кара нациите да започват война“, добавя той.
Възходът на BYD до голяма степен се дължи на достъпността на нейните автомобили. Ако се комбинират продажбите на компанията на плъгин хибриди и изцяло електрически модели, тя е номер едно в света по пазарен дял.
Тези продажби се очаква да достигнат около 2,7 милиона броя тази година — което представлява над 10-кратен ръст спрямо 2019 г., изчислява Morningstar. Tesla на Илон Мъск вероятно ще продаде 1,8 милиона електромобила, прогнозира фирмата.
Сега анализатори, включително такива от Morningstar и BlombergNEF, казват, че BYD е напът да изпревари Tesla, когато става въпрос за продажби на изцяло електромобили коли. Повечето експерти смятат, че промяната ще се случи през втората половина на това десетилетие. Това развитие има значение, защото отразява бъдещето на индустрията.
Тъй като BYD расте, Ли очаква Латинска Америка да бъде една от най-големите области на разширяване на компанията.
„BYD иска да засили степента на приемане на електромобили в Латинска Америка до 10-20% през следващите от три до пет години, от по-малко от 2% сега“, споделя Ли. В крайна сметка степента на приемане на електромобили в Латинска Америка може да изпревари темпа в САЩ поради влиянието на IRA, допълва тя.
Ли не е единственият индустриален експерт, който изтъква този проблем.
преди 1 година Голяма работа като я забави.Таман ще получат достъп до по-нови и усъвършенствани електромобили на по-късния етап отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година значи , докато теслата в Поднебесната кинкалерия я мачкаха с разни акции на министерства и агенции и лишаваха от пълните стимули , които лапкаха BYD и GREAT WALL всичко беше оk! ... са потребителите били лишавани от избор ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар