IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Автоконцерни: Митата след Brexit може да доведат до загуби за милиарди евро

Китай би спечелил най-много от ситуация, при която не се стигне до отлагане на митата между ЕС и Великобритания, предупреждава ACEA

18:42 | 12.06.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Европейските производители на автомобили предупредиха, че ще загубят 4,3 млрд. евро и ще намалят производството с почти 500 хил. електрически превозни средства, ако Брюксел не се съгласи да отложи налагането на мита в търговията между Европейския съюз (ЕС) и Великобритания, пише Financial Times.

Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) обяви, че Китай ще бъде най-големият бенефициент, ако ЕС не се съгласи с британското искане за отлагане на промените в търговията от 2024 до 2027 г.

От следващия януари електрическите превозни средства, изпращани между Обединеното кралство и ЕС, са изправени пред 10-процентови мита, освен ако поне 45% от техните части по стойност не се доставят от двата региона, съгласно условията, посочени в Споразумението за търговия и сътрудничество след Brexit (TCA). 

Но ACEA твърди, че индустрията се нуждае от повече време, за да ограничи зависимостта си при батериите от доставчици, базирани в страни като Китай, Южна Корея и Япония - въпреки стремежа за изграждане на фабрики в Европа.

„Парите се изразходват в подкрепа на електрификацията, а изграждането на европейска верига на доставки се ускорява. Но трябва време. Всички бяхме твърде оптимистично настроени“, изтъква Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA, пред Financial Times. „Ние не искаме да променим TCA... просто ни трябва повече време”, добавя тя.

Според Де Врис групата изчислява, че базираните в ЕС компании ще платят 4,3 млрд. евро мита и ще загубят продажби между 2024 г. и 2027 г., което ще доведе до около 500 хил. по-малко произведени автомобила.

„Обединеното кралство е експортен пазар номер едно за европейските автопроизводители. Една четвърт от електромобилите отиват във Великобритания“, добавя тя.

Марош Шефчович, еврокомисарят, отговарящ за отношенията с Обединеното кралство, заяви през май, че блокът няма да отстъпи, защото иска да насърчи производителите на автомобили да инвестират в местен капацитет за производство на батерии. Все пак той поиска от ACEA да представи доказателства за вероятните щети за индустрията. 

Европейската комисия казва, че е „взела под внимание прогнозите на ACEA“, но защити правилата на TCA като средство за „разработване на силна и устойчива верига на стойност на батериите в ЕС“, споделя говорител, добавяйки: „Всички въпроси, свързани с TCA и работата по него, могат да бъдат повдигнати от всяка страна в органите, създадени от TCA“.

Нивото ще бъде определено на 22 процента от продажбите за автомобили и 10 процента за микробусите през 2024 г., като рязко ще се повиши съответно до 52 процента и 46 процента до 2028 г. 

Де Врис посочва, че САЩ също са предложили огромни субсидии на автомобилните концерни за производство на батерии и електрически модели като част от Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на администрацията на президента Джо Байдън на стойност 370 млрд. долара, което прави Европа по-малко привлекателна опция за инвестиции.

Инвестиционните планове в Европа също бяха възпрепятствани от нахлуването на Русия в Украйна, което повиши цените на енергията и суровините.

Без отлагане на митата Китай би бил големият победител, предупреждава Де Врис. 

Тя изтъква, че моделите, произведени в азиатската страна, подлежат на вносни мита, но вече могат да подбиват конкурентите в ЕС по цена, тъй като последните са притиснати от по-високи производствени разходи и по-малък достъп до стратегически важни суровини, използвани в батериите.

В Обединеното кралство произведените в Китай електромобили представляват една трета от всички покупки на електрически кооли през 2022 г., 15 пъти повече спрямо техния дял през 2020 г.

„Вие осигурявате продажби на Китай, като налагате тези мита. Загубеният пазарен дял се връща много трудно“, подчертава Де Врис.

Stellantis, която притежава редица европейски марки, включително Peugeot и Fiat, вече каза, че може да затвори фабрика за микробуси в Обединеното кралство, ако митата влязат в сила през следващата година. Но ЕС изпраща много повече автомобили към британския пазар, отколкото Великобритания към страните в блока, и следователно би се сблъскал с по-големи разходи за мита.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:42 | 12.06.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още