Германският автомобилен концерн Mercedes-Benz AG подписа споразумение с шведския стартъп H2 Green Steel за предоставяне на 50 хил. тона стомана с ниско съдържание на въглероден диоксид за своите монтажни заводи в Европа и Северна Америка, съобщава Automotive News Europe.
Mercedes придоби дял в H2 Green Steel през 2021 г., като новото споразумение разширява стратегическото партньорство между компаниите с цел установяване на верига на доставки в Северна Америка за стомана „почти без въглерод“. Производството на превозни средства с помощта на стоманата трябва да започне през 2025 г.
„Въз основа на нашата първоначална инвестиция в H2 Green Steel, вече имаме финализирано, подходящо споразумение за доставка за Европа и сега търсим установяване на устойчиви доставки на стомана в Северна Америка“, посочва Гунар Гютенке, ръководител на доставките и качеството на доставчиците в автомобилното звено на Mercedes-Benz.
Така наречената „зелена“ стомана използва водород и възобновяема енергия в производствения процес. Вместо въглероден диоксид процесът отделя водни пари.
Стоманата, произведена в конвенционална доменна пещ, използваща коксови въглища, е един от промишлените процеси с най-високи нива на отделени емисии. Mercedes казва, че този процес може да генерира над два тона въглерод на тон произведена стомана, докато технологията с водород отделя емисии на въглероден диоксид от едва 0,4 тона на произведен тон стомана.
Автомобилният производител си е поставил цел с хоризонт до 2039 г. да декарбонизира своята верига на доставки. Други автомобилни производители също се стремят да намалят въглеродния си отпечатък като преразглеждат веригите си на доставки, процес, който може да доведе до огромни печалби, но който изисква строг надзор и взаимно участие.
H2 Green Steel е основана през 2020 г. и е базирана в Стокхолм. Разработва първия си завод в Боден, Северна Швеция.