Франция ще открие по-късно във вторник своята първа батерийна гигафабрика – едно от четирите планирани съоръжения за производство на електромобилни батерийни клетки, които ще бъдат изградени от европейски и азиатски компании през следващите години, съобщава Ройтерс.
Съоръжението на Automotive Cells Company (ACC) – съвместно предприятие между Stellantis, Mercedes-Benz AG и TotalEnergies – включва споделена инвестиция в размер на 2 млрд. евро, като френското правителство и местните власти осигуряват почти половината от сумата.
Гигафабриката подчертава надпреварата между европейските страни за привличане на международни компании за производство на електромобили и свързаните с тях компоненти, докато светът се насочва към локализиране на веригите на доставка и към все по-протекционистки политики в стремежа си към въглероден нуетралитет.
„Новият завод на ACC бележи ключов крайъгълен камък в трансформацията на Европа, който ще направи нейната автомобилна индустрия по-издръжлива, по-конкурентоспособна и устойчива в електромобилната ера“, заяви Ола Калениус, главен изпълнителен директор на Mercedes малко преди церемонията по откриването на фабриката.
Заводът ще произвежда литиево-йонни батерии, като се очаква да бъде въведен в експлоатация по-късно тази година с първоначален капацитет от 13 гигаватчаса (ГВтч), който ще бъде увеличен до около 40 ГВтч - достатъчно, за да покрие търсенето на около 500 хил. автомобила годишно.
Съоръжението ще създаде до 2000 работни места до 2030 г., изтъкват ангажираните с проекта компании.
Тайванската ProLogium и китайската Envision AESC също обявиха планове за изграждани на гигафабрики за батерии в Северна Франция – около пристанището Дюнкерк, докато Renault Group създаде съвместно предприятие с местния стартъп Verkor за производство на батерии за своите премиум електромобили от марката Alpine.
За момента голяма част от европейската електромобилна индустрия зависи от вноса на произведени в Азия батерии, като националните правителства предлага различни стимули за подкрепа на сектора.
Заложените в американския Закон за намаляване на инфлацията (IRA) данъчни облекчения и финансова подкрепа обаче допълнително затрудняват европейските политици да задържат местните производители, които са привлечени в САЩ да изграждат нови съоръжения предвид паричната помощ в размер на 430 млрд. долара.
Френският президент Еманюел Макрон, който лично лобира за осигуряването на поне една от гигафабриките в района на Дюнкерк, си е поставил производствена цел за Франция от 2 милиона електрически превозни средства до 2030 г.