Влиятелната Германска асоциация на автомобилната индустрия (VDA) настоява Европейският съюз (ЕС) и Великобритания да отложат въвеждането на новите правила за търговия след Brexit, които според лобистката група биха възпрепятствали прехода към електрически превозни средства, съобщава Ройтерс. По този начин германските концерни се присъединиха към Ford и Stellantis, който предупредиха за същите рискове малко преди това.
Съгласно търговското споразумение, договорено при излизането на Великобритания от ЕС, 45% от стойността на дадено електрическо превозно средство, продавано в блока, трябва да се генерира от Великобритания или ЕС, за да се избегнат мита. Новите условия влизат в сила от 2024 г.
Проблемът е, че обикновено батерията представлява около половината от стойността на превозното средство, като Великобритания и ЕС все още не са развили собствени индустрии за производство на батерийни клетки. Според VDA разгръщането на подобна местна индустрия е малко вероятно да се случи още тази година.
Митата както върху износа за Великобритания, така и върху вноса от нея биха поставили в „значително конкурентно неизгодно положение европейската автомобилна индустрия по отношение на нейните азиатски конкуренти на толкова важния британски пазар“, предупреждава VDA.
Тези мита също биха представлявали „опасност за развитието на електрическата мобилност“, тъй като биха навредили на цялата верига на доставки в ЕС, включително на производителите на батерии, което в крайна сметка ще доведе до изоставането на Европа от Китай и САЩ.
„Това ще спре трансформацията“, категорична е лобистката група.
По-рано тази седмица Stellantis предупреди, че британските автомобилни заводи може да затворят, ако страната не предоговори своите търговски споразумения с ЕС след Brexit. „Ако разходите за производство на електромобили в Обединеното кралство станат неконкурентоспособни и неустойчиви, фабриките ще бъдат затворени“, предупреждава Stellantis в писмено становище до Комисията по бизнес въпроси към британския парламент. „Великобритания трябва да преразгледа търговските си споразумения с Европа“, добавя концернът.
Stellantis осигурява работа на около 5000 души в Обединеното кралство, включително в Елисмиър Порт и Лутън, където компанията произвежда средни по големина микробуси за марките Vauxhall, Citroen, Peugeot и Fiat.
Малко след това американският концерн Ford призова за отлагане на въвеждането на договорените търговски условия между Брюксел и Лондон. От Ford предупреждават, че в противен случаи митата ще натоварят с допълнителни разходи потребителите и ще забавят процеса на електрификация в автомобилния сектор.