Шведската Northvolt AB планира да изгради два големи завода за електромобилни батерии в Германия и Северна Америка, докато регионите се надпреварват да привличат инвеститори чрез щедри субсидии за зелени технологии, съобщава Bloomberg.
Решението бележи победа за Германия, където планът на производителя на батерии за изграждане на обект в град Хайде беше отложен, тъй като регламентите за стимулите, включени в американския Закон за намаляване на инфлацията (IRA), трябваше да бъдат доизяснени.
Финансирането от Германия „ще отключи частна инвестиция за милиарди долари, която ще създаде 3000 преки работни места в Хайде и хиляди други в свързаната индустрия и в сектора на услугите“, изтъква федералното правителство в изявление по темата.
Northvolt обмисляше да изгради първоначално само един завод, но сега планира да построи двете фабрики едновременно, споделя източник, запознат с въпроса.
Този ход илюстрира как агресивните субсидии и данъчни стимули в САЩ и Европа засилват инвестициите в зелени технологии. Докато китайските производители на батерии наливат милиарди евро в нови европейски съоръжения, решението на Northvolt осигурява необходимия тласък на амбициите на континента да се конкурира с Пекин в бързо развиващата се индустрия на електрическите превозни средства и свързаните с тях технологии и компоненти.
Northvolt, който има договори за доставка с автомобилни гиганти като Volkswagen AG и BMW AG, по-рано предупреди, че може да отложи изграждането на завода в Германия в полза на инвестициите в Северна Америка поради по-добрите условия, които IRA предлага.
Изграждането на две фабрики едновременно е една „различна възможност“, изтъква говорител на компанията.
Шведският концерн обяви за първи път плана за строеж на завода за няколко милиарда евро в Хайде преди повече от година с цел да започне производство в края на 2025 г. и евентуален годишен капацитет от 60 гигаватчаса, достатъчен за захранване на приблизително 1 милион електрически превозни средства. Този график можеше да бъде отложен поради американските субсидии, които вече привличат редица международни компании на американска земя.
Данъчните стимули трябва да покрият около 30% от оперативните разходи на производителите на батерийни клетки, изчислява Northvolt. Миналата година компанията започна доставки от своя завод за клетки в Северна Швеция.
Европейският съюз (ЕС), наред с националните стимули, засилва усилията за изравняване на условията за финансиране на подобни проекти със САЩ. Блокът вече предлага щедра подкрепа, но получаването на достъп до средства остава твърде тромав процес, споделят играчи от индустрията.
Междувременно редица азиатски фирми създават фабрики из целия континент. Тайванският производител на батерии ProLogium Technology Co. заяви по-рано тази седмица, че планира да започне масово производство на ново поколение клетки във Франция като част от своя проект на стойност 5,2 млрд. евро в страната.
Междувременно китайската Contemporary Amperex Technology Co. Ltd, най-големият производител на клетки в света, започна производство в първия си европейски завод в Източна Германия и добавя съоръжение на стойност 7,3 млрд. евро в Унгария, което ще доставя готови клетки на Mercedes-Benz AG и Volkswagen AG.
Притежаваната от Китай Envision AESC планира да построи заводи за батерии в Испания и Франция, а EVE Energy Co., вторият по-големина доставчик на BMW за произведени в Европа клетки, купи земя в Унгария.
Китайският производител на батерии SVolt Energy Technology Co. е готов да разшири присъствието си в Европа до пет фабрики, като преговорите за снабдяване на производителите на автомобили в региона са в ход.