Производителят на камиони Daimler Truck остава предпазлив по отношение на годината като цяло въпреки ръста на печалбата през първото тримесечие. От една страна, търсенето остава високо, а предлагането на полупроводници е по-добро, така че, за разлика от миналата година, не се очаква спиране на производството, обясни финансовият директор Йохен Гьотц. От друга страна, други компоненти са в недостиг, а кибератаките срещу доставчиците засилват опасенията за стабилността на веригата за доставки.
„Очакваме 2023 г. да бъде още една година, в която търсенето ще бъде значително по-голямо от предлагането", каза Гьотц, но в същото време предупреди: „Не сме сигурни, че веригата за доставки е достатъчно стабилна за по-големи обеми“.
Анализаторите очакваха още по-висока целева печалба след ключовите данни, публикувани в края на април, на фона на неочаквано висока оперативна печалба и възвръщаемост от 8,8%. Засега компанията, търгувана в DAX, залага на значително по-високи приходи и коригирана оперативна печалба, както и на възвръщаемост в диапазона от 7,5 до 9,0%. При стабилна верига за доставки има потенциал за растеж, каза Гьотц. Анализаторите от Stifel Research сега очакват прогнозата да бъде повишена след второто тримесечие, пише n-tv.
От януари до март групата е увеличила продажбите си с 15% в сравнение със същото тримесечие на миналата година до малко над 125 хил. единици. Приходите са скочили с една четвърт до 13,2 млрд. евро, а нетната печалба е нараснала почти три пъти до 795 млн. евро, твърди компанията. За ръста на печалбата са допринесли също така по-високите цени и по-големият брой сервизни дейности. Повишаването на цените през изминалата година вече е в сила, каза Гьотц. Сега те би трябвало да останат стабилни, въпреки че суровините като стоманата стават все по-скъпи.
Daimler все още не вижда признаци за отмяна на поръчки поради слабата икономика. Единадесетпроцентният спад на постъпилите поръчки до около 123 хил. единици през първото тримесечие не е главоболие за световния лидер на пазара за тежкотоварни автомобили. Минусът се дължи на факта, че книгите за поръчки за 2024 г. все още не са отворени, обясни Гьотц.
На най-големия пазар, САЩ, Daimler очаква след разговори с големи клиенти от автопаркове търсенето да се увеличи през 2024 г. А концернът има толкова много поръчки в Европа и САЩ, че Daimler на практика е разпродал възможните производства за настоящата година и в двата основни региона.