Mobileye, израелското дъщерно дружество на американския производител на чипове Intel, няма да кандидатства за одобрение в Германия на автомобил с автономно управление, пише Handelsblatt, позовавайки се на информация от подкрепяния от страната пилотен проект „Редовна експлоатация на автономен транспорт по заявка, базиран на изкуствен интелект" (Kira).
В рамките на проекта общо 15 самоуправляващи се автомобила трябваше да превозват хора в обществения транспорт за първи път в света. Някои от автомобилите трябваше да работят в Дармщат, а други - в Офенбах. За да се използват такива автомобили, е задължително типово одобрение от Федералната служба за автомобилен транспорт.
Федералното министерство на транспорта потвърди информацията. Министерството е „информирано за това решение", заяви говорител пред Handelsblatt. „Това решение е решение на компанията, причините не са известни на министерството".
През последния законодателен период федералното правителство създаде правна основа за местните транспортни компании да използват напълно автоматизирани превозни средства в „определени зони на действие в продължение на пет години", ако те са били предварително одобрени от Федералната служба за автомобилен транспорт и са били наблюдавани по време на работа чрез контролен център, така че да може да се осъществи човешка намеса при спешни случаи.
Миналата година федералното правителство отпусна общо 55 млн. евро за насърчаване на „автономното и свързано шофиране в обществения транспорт". Четири милиона евро щяха да се влеят само в проекта Kira.
Проектът трябваше да започне през май
Mobileye трябваше да оборудва автомобилите на китайския производител Nio със система за автономно управление. Първото превозно средство вече е в Германия. След фаза на тестване и картографиране превозните средства трябваше да се движат автономно по предварително определени маршрути.
В проекта участва Deutsche Bahn, чието дъщерно дружество Clevershuttle експлоатира превозните средства и трябва да ги използва постоянно след пилотния проект като част от местната транспортна система в консултация с Rhein-Main-Verkehrsverbund, местен партньор и Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach. Самата Clevershuttle говори за „световна премиера".
През февруари железницата отбеляза проекта като „революция в местния обществен транспорт". Федералният министър на транспорта Фолкер Висинг дори спомена за „промяна на правилата на играта": автономните превозни средства щели да се движат из града и да превозват хора - само дистанционно човек щял да може да ги управлява чрез контролен център и да се намесва при спешни случаи.
Визията: превозните средства ще взимат хората от гарата или автобусната спирка с натискането на един бутон и ще ги карат до дома - без скъпоструващи шофьори и по този начин евтино, дори в селските райони. Местният транспорт вече няма да е привилегия само на жителите на градовете, а ще бъде реална алтернатива на автомобила и в слабо населените региони.
Проектът Kira трябваше да започне този месец. За целта обаче е необходимо типово одобрение на превозните средства. Както обясниха от министерството, сега за превозните средства Nio ще се иска „одобрение за изпитване".
Тогава автомобилите ще могат да се „използват с водач, който осигурява безопасност". Едно е сигурно: няма да се стигне до предвидената работа без шофьор. Вече се заговори за „катастрофа" на проекта. Сега той трябва да бъде разтеглен поне във времето, смятат от средите на проекта.
Mobileye не успява да изпълни изискванията на проекта за финансиране
На няколко пъти попитана от Handelsblatt, Mobileye не желае да коментира причините, поради които компанията все пак няма да кандидатства за типово одобрение. Говорител заявява, че компанията участва в проекта и че пилотната фаза ще "започне скоро с Nio ES8 - с водач по безопасност и дооборудван със системата за самоуправление на Mobileye". Пилотната фаза е „важна стъпка за валидиране и тестване на автомобила в реални условия в Дармщат и Офенбах".
По този начин Mobileye не отговаря на важни изисквания на проекта за финансиране. Според тях използваният автомобил трябва да може да се движи автономно. Освен това трябва да бъде пряко достъпен и да може да се движи без водач за безопасност в бъдеще.
Миналата седмица се появи още една пречка за проекта: Deutsche Bahn обяви, че ще се оттегли от стартъпа Clevershuttle. След това Clevershuttle подаде молба за обявяване в несъстоятелност.
Самата Deutsche Bahn се надяваше, че проектът Kira ще направи обществения транспорт „толкова удобен и гъвкав, колкото използването на собствения автомобил", както обяви в началото на годината ръководителят на регионалното подразделение на Deutsche Bahn AG Евелин Пала.
Остава неясно какво ще се случи по-нататък. На първо място, всички участници трябва да започнат да търсят автомобил, който може да се движи автономно. Но такива автомобили поне за момента не съществуват, дори и от германски производители.
Експертите не очакват нито един доставчик да подаде заявление за типово одобрение през годината. Възможните компании, които биха могли да подадат такова заявление, може би от следващата година, са Volkswagen и доставчици като Benteler, ZF и Schaeffler.
Тъй като засега няма да има превозни средства без водач, самото министерство нарича проекта Kira само „изследователски проект". Той ще допринесе значително за „създаването на основни познания и ускоряването на това развитие". Целта на проекта - автономно движещи се превозни средства в нормалния местен трафик - ще бъде „преследвана стъпка по стъпка".