Индонезийският инвестиционен орган (INA) създава специален фонд съвместно с китайската Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) в подкрепа на развитието на местната електромобилна индустрия, споделя пред Nikkei Asia Review главният инвестиционен директор на институцията Стефанус Аде Хадивиджаджа, който е натоварен със задачата да привлече чуждестранен капитал в страната.
Планираният с CATL EV Ecosystem Fund трябва да осигури растеж в редица райони на Индонезия, като първоначално проучи възможните инвестиции в сектора на електромобилите.
INA и CATL вече са започнали „преразглеждане на поредица от сделки“, като фондът ще бъде отворен към партньорства с други играчи в електромобилното пространство в Индонезия, изтъква Хадивиджаджа.
По думите му инвестициите на фонда ще бъдат частично насочени през държавната компания Indonesia Battery Corp. (IBC) „Можем да инвестираме съвместно в IBC или да инвестираме в активи, които вече са собственост на IBC, или да инвестираме заедно с IBC (в други бизнеси, свързани с електромобилите)“, посочва Хадивиджаджа.
Той не предоставя подробности относно планирания фонд, като размер и стартова дата. Но INA и CATL заявиха по-рано, че ще създадат "зелен фонд" с CMB International Capital Corp., дъщерно дружество на China Merchant Bank. Според INA фондът може да достигне размер от 2 млрд. долара.
Хадивиджаджа изтъква, че механизмът е част от „серия фондове“, които INA се стреми да създаде с партньори за инвестиции в приоритетни сектори, като инфраструктура, преход към зелена енергия, цифрова икономика и здравеопазване и евентуално застраховане и туризъм.
От създаването си в началото на 2021 г. с първоначален капитал от 15 трлн. рупии (1 млрд. долара), INA е осигурила близо 27 млрд. долара ангажименти за съвместни инвестиции до края на декември. Те идват от много глобални партньори – включително от Суверенния инвестиционен фонд на Абу Даби, китайския фонд Silk Road, американската International Development Finance Corp., канадския пенсионен фонд CDPQ и холандския пенсионен фонд APG.
Според Хадивиджаджа INA преговаря с някои стратегически японски инвеститори за потенциални инвестиции в инфраструктура, като поне една сделка е близо до финализиране. Той добавя, че INA също е обсъждала потенциално сътрудничество с няколко големи австралийски пенсионни фонда.
„Интересът към Индонезия – вариращ от електромобилна екосистема до здравеопазване, дигитална [икономика] и инфраструктура – продължава да нараства. И [инвеститорите] ни виждат като все по-предпочитан инвестиционен партньор за Индонезия“, споделя Хадивиджаджа, който в миналото работи като управляващ директор на частната инвестиционна компания Creador, фокусирана върху Южна и Югоизточна Азия. „В началото ние бяхме тези, които продължаваха да се опитват да изградят връзка, да се доближат до тях. Но сега ... все повече и повече хора идват при нас“, добавя той.
В годишния си доклад за 2023 г., публикуван през януари, Global SWF, платформа за данни, която следи над 400 държавни инвестиционни фонда и публични пенсионни фондове по целия свят, нарече INA част от „нова порода каталитични фондове“, създадени за привличане на чуждестранен капитал в страната, вместо да инвестира национален капитал отвъд граница. В доклада се казва, че стратегията на INA за съвместно инвестиране в райони с висок растеж в Индонезия "впечатлява много чуждестранни партньори".
Деди Динарто, водещ анализатор за Индонезия в британската консултантска компания Global Counsel, посочва, че INA е силно подкрепян и контролиран от правителството. „Подкрепата на правителството позволява на инвеститорите лесно да се ориентират в сложната бюрокрация и регулаторния пейзаж на страната“, изтъква той пред Nikkei.
Въпреки това INA не успя да мобилизира инвестиции за планираната нова столица на Индонезия, Нусантара, която трябва да бъде развита на остров Борнео. Представители на администрацията на Нусантара заявиха през март, че са получили над 100 известия за намерения от местни и чуждестранни инвеститори за инвестиции в новата столица, но засега няма постигната окончателна сделка.
Според Хадивиджаджа INA все още работи в тясно сътрудничество с власти, за да идентифицира и разработи поредица от "инвестиционни" проекти, където инвеститорите могат да "вложат парите си заедно с нас".
Координиращият министър на морските въпроси и инвестициите на Индонезия Лухут Бинсар Панджайтан в понеделник каза, че Индонезия може да си сътрудничи с Китай и Обединените арабски емирства (ОАЕ) за инвестиции в редица проекти на Нусантара и че „цялото финансиране на проекта ще бъде направено чрез INA“.
По думите на Хадивиджаджа инфраструктурата ще остане основният фокус на INA, добавяйки, че органът планира да разпредели около 40% от инвестиционния си портфейл в сектора - особено за транспорт и логистика. Той добавя, че INA също се стреми да инвестира повече в цифрова инфраструктура - включително в центрове за данни, оптични влакна и подводни кабели.
Миналата година INA подписа споразумение за кръг от финансиране от 300 млн. долара за индонезийския еднорог Traveloka с BlackRock и Allianz Global Investors, наред с други международни партньори.
INA гледа с оптимизъм по отношение на цифровата търговия въпреки глобалния ценови спад при акциите от технологичния сектор и разочароващите резултати на големите индонезийски технологични компании GoTo и Bukalapak след листването им на Индонезийската фондова борса. Хадивиджаджа, посочва че тези компании преминават през "период на корекция", преди да достигнат точните оценки.
„Индонезия е много голям пазар [с] дигитално разбираемо, младо [и] образовано население [в] растяща икономика, където технологиите вече играят и ще продължат да играят много важна роля,” добавя той.
През 2022 г. INA отчете приходи в размер на 3,4 трлн. рупии и 2,6 трлн. рупии нетна печалба. Към февруари органът завърши седем инвестиции в области, обхващащи платени пътища, телекомуникационни кули, здравеопазване, възобновяема енергия и технологии, внедрявайки над 2 млрд. долара със своите партньори – включително чрез собствен капитал от 900 млн. долара.
преди 1 година Индонезия се развива добре , "усложнява" си икономиката последователно , отлепва от нивото на обикновен доставчик на ресурси ... от 70та позиция се е качила 10 позиции в индекса за 20г ... https://oec.world/en/rankings/eci/hs6/hs96 отговор Сигнализирай за неуместен коментар