IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Скандалът „Дизелгейт“ далеч не е приключил

Проучване на екологична група отчита силно завишени нива на отработени газове от 150 дизелови модела

13:16 | 23.03.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Нов доклад относно тестовете за отработените газове при дизеловите автомобили хвърля сянка върху автопроизводителите и властите осем години след скандала „Дизелгейт“. Според доклад на Международния съвет за чист транспорт в Европа (ICCT Europe) 77% от дизеловите модели, отговарящи на стандартите Euro 5, Euro 6b и Euro 6c, отчитат подозрително високи нива на емисии на азотен оксид, пише Handelsblatt.

Според ICCT стойностите за около 150 модела са толкова високи, че е почти сигурно, че тези автомобили са оборудвани с нерегламентирани устройства за манипулиране на отработените газове, пишат авторите на изследването.

От всички разглеждани модели около 53 млн. превозни средства са продадени в Европа между 2009 г. и 2019 г., повечето от които принадлежат на Volkswagen Group.

ICCT постави началото на скандала с емисиите през 2015 г., когато организацията заключи, че нивата на азотен оксид са доста над допустимите норми след тестване на автомобили VW Passat и VW Jetta в полеви условия, след което предупреди Американската агенция за опазване на околната среда (EPA). Доказателствата в крайна сметка доведоха до разкриването на аферата, станала известна като „Дизелгейт“, най-големият индустриален скандал в следвоенната история на Европа. Това коства на Volkswagen над 30 млрд. евро до момента.

Засегнатите автопроизводители са внедрили нерегламентиран софтуер за изключване на измерването на отработените газове в системата за управление на двигателя, който разпознава дали автомобилът е на тестовия стенд или не. Извън тези тестове, програмата частично или напълно деактивира системите за контрол на емисиите в двигателя. Такава система е забранена както в САЩ, така и в Европа.

Новият доклад сега предполага, че устройствата за отчитане на емисиите са били използвани много по-често, отколкото се смяташе преди.

Volkswagen не иска да коментира измерванията, които са публикувани, „тъй като не сме наясно нито със състоянието на превозните средства, нито условията, при които са извършени измерванията“, както обяснява говорител на германската група.

Докладът на ICCT се основава предимно на данни от лабораторни и полеви тестове от официални правителствени агенции. Освен това в проучването са включени данни от измервания от екологични организации, както и измервания на отработените газове на превозни средства при реална експлоатация, известни също като измервания с дистанционно наблюдение.

За 150-те модела, за които ICCT установи, че имат „екстремни нива на емисии“, резултатите са поне от три до четири пъти над официалния таван. При близо 50 модела системата за контрол на емисиите също се променя или деактивира, когато външната температура е ниска –тази технология е известна като термичен прозорец. С тази технология автомобилите отделят повече азотни оксиди извън определения допустим температурен диапазон. Според индустрията това е необходимо, за да се предпази двигателят от повреда при екстремни температури.

Едва във вторник Съдът на ЕС отново определи такива термични прозорци като незаконни и подкрепи становището на собственик на дизелово гориво в спор с Mercedes-Benz , в чиято кола е инсталирана технологията. Съгласно това производителите на автомобили трябва винаги да плащат на клиентите обезщетение, ако в превозното средство се използва такова измервателно устройство за обработка на газовете.

За момента ищците имат шанс за обезщетение само ако съзнателно и преднамерено са били подведени от производителя по неморален начин. Досега това се отнасяше само за дизеловия двигател VW EA189 – същият, с който започна дизеловият скандал през септември 2015 г.

Тези десет дизелови модела отчитат значително повишени стойности на азотен оксид:

Разлика в тестовите измервания и посочените параметри от производителя при редица модели, продавани в Европа. Източник: ICCT Разлика в тестовите измервания и посочените параметри от производителя при редица модели, продавани в Европа. Източник: ICCT

ICCT също предостави ексклузивно на Handelsblatt обобщените данни от измерванията за десет дизелови модела от стандарти Евро 5 и Евро 6, всички от които надвишават официалните тавани за емисиите. Според доклада версия на Opel Insignia с 2-литров двигател отчита седемкратни превишения на нормите.

Анализът показва, че четири модела на алианса Renault-Nissan, който включва и марката Dacia, надхвърлят границите шесткратно.

Според ICCT дизеловите версии на VW Passat, VW Tiguan и Skoda Octavia, които отговарят на стандарта Euro 5, надвишават нивата петкратно.

На въпрос на Handelsblatt, производителите твърдят, че винаги са се придържали към приложимите стандарти.

„Не сме наясно с подробностите за проучването и следователно не можем да го коментираме. Въпреки това сме напълно убедени, че всички наши превозни средства винаги са отговаряли на законовите изисквания“, казва говорител на марката Opel.

Renault Group посочва, че нейните превозни средства, отговарящи на стандартите Euro 5 и Euro 6b, „остават одобрени и са в съответствие с действащите закони и разпоредби въз основа на техническите познания в сектора и състоянието на техниката към момента на съответните двигатели“.

Френската компания добавя, че автомобилите ѝ „не са оборудвани със софтуер за разпознаване или манипулиране на цикъла на хомологация“.

От Volkswagen обясняват, че нито едно от трите превозни средства, изброени в таблица към проучването, не съдържа „нерегламентирано устройство за манипулиране“.

Peugeot и Ford, които също са включени в оценката, не са отговорили запитването за коментар на Handelsblatt.

Липса на реакция от страна на регулаторите

Остава неясно защо отговорните регулатори не са изтеглили колите от движение въпреки категоричните данни от тестовете. Федералното министерство на транспорта и Федералната служба за автомобилен транспорт (KBA) в Германия, които отговарят за сертифицирането, засега не са предоставили отговор на Handelsblatt.

Докладът на ICCT беше публикуван късно вечерта в сряда (22 март).

Питър Мок, управляващ директор на ICCT Europe, смята, че властите в Германия и други страни членки на ЕС си „затварят очите“ от години, защото броят на тези автомобили е твърде голям. „От 53 милиона продадени дизелови коли около 13 милиона превозни средства с изключително високи нива на емисии все още се движат по пътищата“, изтъква Мок.

Ако се наложи изтегляне на тези превозни средства, собствениците им трябва да бъдат компенсирани.

Мок се надява, че данните, които вече са събрани, „най-накрая ще окажат натиск върху властите в ЕС и като цяло в Европа“. В Америка Volkswagen, като централна фигура в „Дизелгейт“, беше наказана с тежки санкции. В Европа, междувременно, компанията почти остава незасегната, добавя Мок. „Проблемът надхвърля значително мащабите на Volkswagen“, изтъква още той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:19 | 23.03.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още