Повечето инвеститори във Ford Motor Co. вярват, че традиционните автопроизводители не могат да се конкурират успешно с Tesla Inc., става ясно от проучване, споделено от главния изпълнителен директор на американския концерн Джим Фарли, цитиран от Bloomberg.
„Аз съм с тях“, изтъкна Фарли по време на индустриална конференция от миналия месец, добавяйки: „Ето защо разделихме бизнеса“.
Радикалната реорганизация на Ford, стартирана миналата година - разделянето на бизнеса на компанията на отделни звена – едно за електромобили и едно за конвенционални и търговски превозни средства - имаше за цел да позволи по-целенасочени инвестиции в области с висок растеж, подчертавайки колко ангажиран е автомобилният производител по отношение на електрификацията.
Компанията сега е готова да направи следващата стъпка в този процес, разкривайки преработена структура за финансови отчети. Ръководството ще бъде домакин на „обучение“ за анализатори и инвеститори в четвъртък, преди да предложи пълен финансов отчет за първото тримесечие, който се очаква да бъде представен на 2 май.
Новият облик на отчетността ще даде на инвеститорите по-пълна картина за развиващия се бизнес с електромобили, включително за разходите и приходите.
„Нашият бизнес с електрически превозни средства е стартъп, заровен във Ford“, посочва Джон Лоулър, главен финансов директор на автомобилния производител. „И сега ще покажем по прозрачен начин какво представлява този стартъп. И като всеки стартъп, той е на загуба в началото“, добавя Лоулър.
Целта на този мащабен процес, който служителите на Ford наричат „повторно основаване“ на 120-годишната компания, е да се постигнат силните маржове на Tesla, които остават три пъти по-големи от надеждите на Ford за своя електромобилен бизнес.
Главният финансов директор на Ford Джон Лоулър. Снимка: Bloomberg L.P.
Фарли каза още, че иска да спечели уважението на инвеститорите, което превърна компанията на Илон Мъск в най-високо оценения производител на автомобили в света.
В момента Ford се нарежда на второ място по продажби на електромобили в Америка, благодарение на своя пикап F-150 Lightning и задвижвания с батерии Mustang Mach-E. Все пак компанията остава далеч зад Tesla по отношение на продажбите на електромобили.
Обособяването на бизнеса на Ford с електрически коли в отделно звено, известно като Model e, се разглежда като стъпка към постигане на тези амбиции.
„Има голям интерес относно Model e и това колко пари губи“, признава Дейвид Уистън, анализатор в Morningstar Inc. „Това може да определи очакванията за графика кога може да постигне рентабилност и до каква степен“, добавя той.
Въпреки че Ford засилва отчетността на своето електромобилно подразделение, той също се отдалечава от регионалните резултати, които са основна част от финансовите му отчети. Компанията вече няма да отчита данни на географски принцип за Северна Америка, Европа, Южна Америка и Китай. Това може да направи по-трудно сравняването на представянето на автомобилния производител директно с някои конкуренти, като General Motors Co.
„Когато отнемате прозрачността, хората стават недоволни“, коментира Джоел Левингтън, директор по кредитните проучвания в Bloomberg Intelligence. „Тук те добавят малко, но също така отнемат от нея и хората може от ново да се разочароват“, добавя той.
Ford казва, че промените в отчитането са необходими и отразяват нов подход към управлението на бизнеса, като концернът се фокусира повече върху видовете продукти, отколкото върху географските пазари. Компанията все още ще предоставя подробности, ако е необходимо, за да обясни специфичните за региона тенденции, изтъква Лоулър.
Разпределянето на финансите по вида бизнес също ще позволи на Ford да преосмисли начина, по който разпределя ресурсите.
По-остър фокус
„Това ще засили фокуса ни върху това кой какъв капитал получава“, споделя Кати О’Калахан от ръководството на Ford. „Ще има елемент на конкуренция между трите различни сегмента за това кой ще постигне най-голяма възвръщаемост на тази инвестиция“, добавя тя.
Промяната може да даде представа за напредъка на Ford при подобряване на кредитната му оценка до инвестиционен клас, след като рейтингът му паднаха до ниво junk (нисък клас активи) в началото на 2020 г.
Нарастват очакванията, че връщането на статута на компанията до „син чип“ може да се случи още тази година. Това ще зависи до голяма степен от способността на Ford да постигне целите си за марж и паричен поток.
Компанията се ангажира да преобърне загубите в бизнеса за електромобили в марж върху оперативната печалба в размер на 8% до 2026 г. За общия си бизнес Ford се стреми към 10-процентов марж дотогава.
Понастоящем S&P и Fitch Ratings оценяват компанията с рейтинг BB+, една степен по-ниско от инвестиционния клас. Оценката на Moody's е Ba2, или на две стъпки от статута на син чип.
Лоулър се надява, че чрез разкриване на резултатите за всяко звено рейтинговите агенции ще имат повече доказателства за повишаване на оценката.