Германската автомобилна група Volkswagen планира да инвестира в мини, за да намали цената на батерийните клетки, да задоволи половината от собственото си търсене и да продава на трети страни, споделя пред Ройтерс Томас Шмал, член на борда на компанията, отговарящ за технологиите.
Най-големият производител на автомобили в Европа се стреми да превърне своето звено за батерии PowerCo в глобален доставчик на батерии, а не само да произвежда за вътрешните нужди на Volkswagen, посочва Шмал в интервю за медията.
PowerCo ще започне да доставя клетки на Ford Motor Co., които ще покрият нуждите на 1,2 милиона автомобила, които американският производител на автомобили изгражда в Европа на платформата MEB, разработена от Volkswagen, изтъква Шмал.
В дългосрочен план германската група планира да изгради достатъчно клетки, за да посрещне половината от вътрешното търсене на батерии, като повечето производствени мощности ще са разположени в Европа и Северна Америка, добавя технологичният директор.
Миннодобивният капацитет е в основата на това, изтъква Шмал. „Поради това трябва да инвестираме директно в мините“, добавя той.
Автомобилният производител си партнира чрез сделки за доставка с миннодобивни компании в Канада, където ще построи първия си завод за батерии в Северна Америка.
Шмал отказа да коментира други евентуални местоположения или къде или кога Volkswagen може да инвестира директно в мини, като каза, че компанията няма да разкрие тази информация, докато пазарът не се подобри.
„В бъдеще ще има определен брой стандарти за батерии. Чрез нашия голям обем и бизнеса ни с продажби на трети страни, ние искаме да бъдем един от тези стандарти“, подчертава Шмал.
Амбициозна пътна карта
Производството или снабдяването с батерии на разумна цена е ключово предизвикателство за автомобилни производители като Volkswagen, Tesla и Stellantis, тъй като те се стремят да направят електрическите превозни средства по-достъпни.
Към момента Tesla се е ангажирала с повече инвестиции в производството на батерии от Volkswagen, показва анализ на Ройтерс, въпреки че дори американският производител на електромобили изпитва трудности при увеличаването на производството и търси азиатски доставчици, за да му помогнат.
Малко автопроизводители са разкрили директни дялове в мини, но много от тях са сключили сделки с миннодобивни компании за добив на суровини като литий, никел и кобалт и доставянето им на съответните производители на батерии, с които автомобилните компании работят.
PowerCo, която беше създадена миналата година, се стреми към 20 млрд. евро годишни продажби до 2030 г.
Това е амбициозна пътна карта за звено, което все още не произвежда в мащаб. Производството ще започне съответно през 2025 г. в завода на PowerCo в Залцгитер, Германия, през 2026 г. във Валенсия, Испания и през 2027 г. в Онтарио, Канада.
Все пак Шмал е уверен, че Volkswagen може да се разшири бързо - и трябва да го направи, ако иска да изгради достъпни електромобили, при които 40% от разходите се дължат на батерията.
Volkswagen публикува в четвъртък подробности за достъпен електромобил на цена от 25 хил. евро, който ще бъде пуснат на пазара в Европа около 2025 г.
Китайският конкурент BYD, който също произвежда батерии, остава далеч пред Volkswagen в надпреварата за достъпни електромобили и изпреварва германския производител на автомобили за втори път за четири месеца по продажби в Китай през февруари.
Свиване на разходите
В петгодишния разходен план на Volkswagen за 180 млрд. евро до 15 млрд. евро са заделени за трите обявени завода за батерии и за някои източници на суровини.
Производителят е очертал план за суровините с хоризонт до 2026 г., тъй като дотогава е сигурно, че заводите в Германия и Испания ще продължат да работят, като през следващите месеци ще се реши как да се отговори на търсенето занапред, посочва Шмал.
Volkswagen е направил заявка за батерии на стойност около 14 млрд. долара до шведския завод на Northvolt.
„По-нататъшното намаляване на разходите за батерии е предизвикателство“, посочва Шмал, добавяйки: „Използваме всички инструменти с PowerCo“.
Половината от персонала на PowerCo са ветерани от индустрията на батериите в Азия, което позволява на звеното да навлезе в индустрията напълно подготвено, подчертава Шмал.