Volkswagen е компания, която рядко е била основен създател на тенденциите. През цялата си история базираната във Волфсбург компания често е оставяла конкурентите си да изпробват даден сегмент от автомобили, преди да навлезе в него, но тогава със сила. В сферата на електронната мобилност автомобилната марка VW, на която се падат половината от всички продадени автомобили в многомарковата империя във Волфсбург, сега иска да натисне пълна газ. Няколко години след пазарната си премиера компактният автомобил ID.3 се преработва, а седанът ID.7 се представя в Китай. В Чатануга производството на SUV ID.4 за американския пазар ще набере скорост. Оформят се и планове за началния сегмент.
В Конгресния център на Хамбург, център за събития между река Алстер и градския парк Planten un Blomen, шефът на марката Томас Шефер представи в сряда вечерта идеята за изцяло електрически малък автомобил. Той се нарича ID.2 All и ще бъде първият електромобил в групата, който ще струва по-малко от 25 хил. евро. Пробегът ще е до 450 км, а максималната скорост е 160 км/час.
Теренът в този сегмент е труден, тъй като е трудно скъпата технология за електрическо задвижване с батерия да се инсталира в по-ниския ценови сегмент, за да покрие разходите. Tesla обаче вече е впрегнала инженерите си да работят по този въпрос, а VW сега също се заема сериозно с темата, пише германският Frankfurter AllgemeineZeitung.
„Народът“ трябва да седи във фокуса, „мобилизирахме масите, доведохме технологията до масите и я демократизирахме", заяви Шефер пред журналисти в сряда, правейки исторически поклон. Целта е "народът" (das Volk, б. ред.) да се върне начело на марката Volkswagen, а също така да се наберат точки в областта на електрическата мобилност с автомобили на достъпни цени.
Визуално ID.2 All отново е по-тясно свързан с модели като Polo или Golf, вместо с предишния собствен дизайнерски език на серията ID. VW планира да представи серийна версия през 2025 г. Автомобилът ще бъде пуснат на пазара една година по-късно като един от десетте нови е-модела, които VW планира да изведе дотогава. Техническата платформа ще послужи за основа на четири малки модела от различни марки, включително Skoda и Cupra на марката Seat.
Тя ще бъде произведена в Испания, където VW и неговите партньори инвестират 10 млрд. евро в електрификацията на заводите си. Предвижда се изграждането на завод за батерии, чиято първа копка ще бъде направена в петък - заедно с крал Фелипе и министър-председателя Педро Санчес.
Цената ще се понижи допълнително
В средносрочен план VW иска да намали още повече прага на цената. За тази цел инженерите на концерна работят върху автомобил за по-малко от 20 хил. евро - проект, в който водеща е чешката обемна марка Skoda. Това би дало на базираната във Волфсбург компания „най-широкото портфолио в сравнение с конкуренцията", заявиха от концерна в сряда. За марката VW малките автомобили са важен градивен елемент за постигане на 80-процентен дял на електронните превозни средства, продавани в Европа до края на десетилетието. Преди това целта беше 70%.
Колко трудно е да се утвърдиш в новия свят на задвижването в момента VW усеща в Китай. Продажбите на собствените му автомобили там са слаби, докато новите му конкуренти печелят пазарен дял. Икономическата среда също създава проблеми, което е отразено в прогнозата за печалбата за текущата година, която VW също представи в сряда.
Вместо прогнозираните по-рано 6%, сега марката VW очаква оперативна възвръщаемост от „над четири процента" за 2023 г. Причината е несигурното снабдяване с части, цените на суровините и енергията, както и политическите рискове. Миналата година марката е увеличила приходите си с 22,5% до 2,6 млрд. евро въпреки по-малкия брой доставки, отчасти защото VW прокара по-високи цени поради ограниченото предлагане. Маржът на печалбата се покачи до 3,6%.
Битката за масата с Tesla
Следващото голямо предизвикателство за индустрията са достъпните електрически автомобили с приемлив пробег и разумна цена. Макар че досега електрическите автомобили бяха по-скоро за хората с по-високи доходи, очаква се през следващите няколко години те да станат толкова достъпни, колкото и днешните автомобили с вътрешно горене. Визията на ID.2 All. Снимка: Volkswagen
Сега VW преоткри битката за този пазар. „Нашето име е Volks-Wagen", заяви шефът на марката Томас Шефер пред Handelsblatt. "За нас е важно да закръглим гамата надолу". Индустрията предполага, че скоро Tesla също ще последва примера в този пазарен сегмент със своя Model 2.
Многократно главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск спомена по време на деня на инвеститорите в началото на март за автомобила „Next Gen", кодовото име на модела за масовия пазар. Анализаторите очакват навлизане на пазара най-късно през 2026 г. и продажна цена от около 27 хил. долара.
Досега предимно азиатски производители са опитвали силите си в този бизнес. „Поради по-ниските маржове германските производители почти напълно се оттеглиха от сегмента на малките електрически автомобили", казва Себастиан Бок, управляващ директор на екологичната организация T&E Germany. В Азия имена като BYD, SAIC, Wuling, Great Wall или Hyundai навлизат на развиващия се пазар.
Според международен анализ на Zion Market Research до 2028 г. пазарът на малки електрически автомобили трябва да възлиза на повече от 700 млрд. евро. През 2021 г. продажбите в този сегмент са били за около 155 млрд. евро.
Малките електрически автомобили: твърде скъпи за клиентите, твърде нерентабилни за производителите
За главния изпълнителен директор Оливер Блуме и мениджъра на марката Томас Шефер моделът е и тест. Защото разходите за електрически автомобили все още са високи, особено в сегмента на малките автомобили. Електрическият Opel Corsa, например, струва два пъти повече от своя събрат с двигател с вътрешно горене.
Сравнението се изкривява от различното оборудване, но ако се сравнят базовите модели, все пак се открива разлика в цената от няколко хиляди евро в ущърб на електромобила.
В тясна връзка с цената е въпросът как производителите възнамеряват да печелят пари от автомобилите, известни на индустриален жаргон като small-BEV. Малките автомобили винаги са имали по-ниски маржове от големите SUV автомобили. В ерата на електромобилите това е още по-вярно. Бивш мениджър на VW съобщава, че дълго време едва ли повече от два или три процента от приходите от продажбите на ID.3 са оставали в касата на автомобилния производител като печалба.
„За никого не е тайна, че е безумно трудно да се задържиш в електрическия сегмент - особено що се отнася до разходната част", казва още шефът на марката VW Шефер пред Handelsblatt. Що се отнася до маржовете, той цели „около шест процента" за основната марка през 2024 г. Заедно с обемните марки Skoda, Seat и VW Commercial Vehicles възвръщаемостта от продажбите трябва да бъде дори 8%. Шефер нарича това „значително покачване". Текущата стойност на възвръщаемостта за VW е 3,6% - без Китай и лизинговия бизнес.
преди 1 година имат опит с оная ръжда polo , и тук ще се справят подобаващо ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар