IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Употребяваните коли в България са поскъпнали с 40% след пандемията

От 4 млн. автомобила по пътищата в страната 6% са новите, каза Борислав Цаков, председателят на „Прес авто клуб България“

13:31 | 13.03.23 г. 1
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Търговците на автомобили в България прогнозират, че през лятото на тази година новите коли ще поскъпнат средно с около 2000 лева. Повишени са цените и на колите „втора ръка“, като тези фактори от последните години връщат тенденцията от миналото автомобилът да бъде инвестиция. Това коментира председателят на „Прес авто клуб България“ Борислав Цаков 

„Колите се превръщат в лукс у нас, не са даденост, както беше преди 7-8 г. Хората са много предпазливи, внимателни, не си сменят често колите, гледат състоянието им, пазят ги, защото е трудно да си купят нов автомобил“, посочи гостът.

Той подчерта, че и преди 7-8 години е имало поскъпване на новите и употребяваните автомобили, но не толкова драстично, каквото го виждаме последните една-две години. „В Германия преди осем години среден клас кола е струвала 26 780 евро, в момента същата е 40 570 евро. 51,5% е качването на цената, като 30% от това поскъпване е през последните три години. У нас среден клас преди осем години е била 40 000 лв., сега е 60 000 лв.", сравни Цаков за Bulgaria ON AIR.

По думите му е по-изгодна покупката на нова кола на изплащане. „Условията, когато е на лизинг, са много по-добри, отколкото при кредит от банка. Това е по-лесният начин за финансиране. Автомобилът има гаранция, няма разходи за пет години напред поне. Ако човек има стабилна и нормална работа с логичен приход, е по-добре да купи нов автомобил", коментира Цаков.

Българските шофьори чакат за нова кола между 6 месеца и 1,6 години.

Поскъпване има и при употребяваните автомобили - с 40-42%. Осезаемо това е станало по време на пандемията. Още тогава всички хубави коли "втора ръка" са изкупени. 

Гостът заяви, че при 4 млн. автомобила по пътищата на България едва 6% са новите, а от тях - 6% са електрическите.

„При тях цените не се движат толкова бързо нагоре, колкото при автомобилите на двигатели с вътрешно горене. Измамно е усещането, че няма инфраструктура у нас - почти 80 000 са зарядните станции, но не са териториално разпределени по правилния начин. В Северна България са по-малко. А ако човек с такъв автомобил тръгне на море, трябва да съобрази в хотела му да има зарядна станция, пътьом трябва да спрете на 1-2 места", уточни Цаков.

Той коментира, че през последните години се е върнала тенденцията от миналото автомобилът да бъде инвестиция. 

„Ако сте си купили кола преди две-три години, сега чисто нова тя струва 35% отгоре. Спокойно можете да я продадете на по-висока цена, отколкото сте я купили, ако е запазена", каза Цаков. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:31 | 13.03.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 1
bigi
преди 1 година
Наблюдавам определен модел кола. Преди година струваше 3800 лв, сега струва 3000 лв. Амортизирана е само с 1 г. Не мисля, че сравненията, които правят са релевантни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още