IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

68% от планираните батерийни фабрики в Европа са под въпрос заради субсидиите на САЩ

Най-силно засегнати са фабриките на Tesla и Northvolt в Германия и планираното съоръжение на Italvolt в Италия, сочи анализ на Transport & Environment

22:00 | 07.03.23 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Повече от две трети (68%) от планираните за изграждане в Европа фабрики за електромобилни батерии може да се сблъскат с отлагане на строителството или пълната му отмяна, предупреждава неправителствената екологична организация Transport & Environment (T&E) в нов анализ.

Гигафабриката на Tesla Inc. край Берлин, съоръжението на Northvolt в Северна Германия и заводът на Italvolt близо до Торино, Италия, са сред проектите, които рискуват да изгубят най-голям процент от планираните производствени обеми заради приетия през август Закон за намаляване на инфлацията (IRA) в САЩ, който застрашава да привлече подобни проекти в рамките на най-голямата икономика в света за сметка на други страни.

T&E призовава както за финансова подкрепа от Европейския съюз (ЕС) за увеличаване на производството на батерии, така и за по-ускорени и улеснени процеси на одобрение и издаване на разрешително за такива индустриални проекти.

Общо 1,2 тераватчаса планиран европейски капацитет за батерии – който може да захрани 18 млн. електромобила – е с висок до среден риск от прекратяване или значителна загуба. Без това разширение Европа няма да може да задоволи търсенето на батерии в електромобилния сектор към 2030 г. и ще трябва да внася клетки от трети страни.

T&E използва публично достъпна информация, за да оцени 50-те гигафабрики, обявени за изграждане в Европа, въз основа на техните финанси и разрешителни и други фактори.

„Производството на батерии в ЕС е попаднало в кръстосания огън между Америка и Китай. Европа трябва да действа или рискува да загуби всичко. Спешно трябва да се установи зелена индустриална политика, фокусирана върху батериите с подкрепата на ЕС за увеличаване на производството, за да се реагира на субсидиите на САЩ и годините на господство на Китай“, предупреждава Юлия Полисканова, старши директор на отдела за превозни средства и мобилност в T&E.

Германия, Унгария, Испания, Италия и Великобритания ще загубят най-много, ако производителите на батерии променят плановете си. Заводът на Tesla край Берлин е най-силно застрашен от американските субсидии в IRA, след като компанията заяви, че ще фокусира производството на клетки в САЩ, за да се възползва от федералната подкрепа.

Изложените на най-голям риск от прекратяване/отлагане или съкращаване на мащаба планирани производствени съоръжения за батерии в Европа. Източник: T&E Изложените на най-голям риск от прекратяване/отлагане или съкращаване на мащаба планирани производствени съоръжения за батерии в Европа. Източник: T&E
За съоръжението на Northvolt в Хайде, Германия, има среден риск за пренасочване на мощностите, тъй като концернът си е осигурил само частично финансиране и още не е започнал строителната дейност. Освен това главният изпълнителен директор на Northvolt заяви миналия октомври, че може да забави изграждането на завода и да даде приоритет на разширяването на производствената дейност в САЩ.

Italvolt, чийто главен изпълнителен директор е основал и фалиралата Britishvolt, е изложена на риск да бъде пренебрегната в полза на своя сестрински проект Statevolt в Калифорния. За да избегне съдбата на Britishvolt, планираната гигафабрика в Уест Мидландс, Великобритания, все още търси инвеститор.

Анализът на T&E също така поставя под въпрос проектите на InoBat в Сърбия и Испания, тъй като компанията наскоро получи подкрепа за изграждане на съвместно предприятие с американска фирма в щата Индиана.

Ниво на риска според компанията и фабриката. Източник: T&E Ниво на риска според компанията и фабриката. Източник: T&E

Делът на Европа в глобалните инвестиции за производство на литиево-йонни батерии спадна от 41% през 2021 г. до едва 2% през 2022 г. според BloombergNEF. Инвестициите в батерии в САЩ и Китай продължават да растат, а европейските компании вече сигнализираха, че планират експанзия в Америка.

T&E изтъква, че ограничените ресурси на компаниите за увеличаване на производството, както и ограниченото предлагане на суровини, предопределят изхода от битката за привличане на инвестиции между САЩ и Европа.

„Отговорът на Европа трябва да отразява IRA по фокус, простота и видимост. Един централен фонд, достъпен за всички държави членки, трябва да даде приоритет на веригите на стойност за батериите, възобновяемите енергийни източници и интелигентните мрежи. ЕС не може да се конкурира, освен ако няма стабилна индустриална политика, която е насочена към увеличаване на производството и възнаграждава екологично устойчиви проекти“, подчертава Юлия Полисканова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:00 | 07.03.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

6
rate up comment 3 rate down comment 4
danchomentata
преди 1 година
Ойробовете требва да учат кирилицата
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 5
danchomentata
преди 1 година
Китайчетата са дообри у фейслифта https://sandacite.bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7-1964-%D0%B3/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 2
zelka007
преди 1 година
До: evlogi... ами не е баш така ... производството на батерии е доста капиталоемко и трудоемко . изграждането и прецизното експлоатиране на съоръжението ти дава предимство , каквото например дава една добре управлявана рафинерия ... зависи ... винаги , когато доставчиците ти са "под ръка" , се работи по-сигурно и предвидимо ... а има и стратегически елемент . в един момент конфронтацията с поднебесната може да замрази търговията с тях ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 6
andy
преди 1 година
До: evlogi Това, че електричките на батерии са глупocт е почти на 100% ясно. Електричките се провалиха в началото на 20 век. Сега опитват с нови лъжи да ни ги наложат. Ама такива са нaглo-caксoнcките нeoфaшaги - в пъти по-лоши от кoмуниcтитe преди години! Проблемът е, че Европа се деиндустриализира. Бедност и мизерия ги чакат европейците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 3
evlogi
преди 1 година
Всяко зло за добро.Ако се окажат излишно прахосване на капитал,Европа ще се окаже по-малко пострадала.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 8
andy
преди 1 година
Не 68%, 100% са под заплаха, просто още не го знаете. America FIRST!!! Пoдчoвеците да си натискат парцалите, че ще стане по-лошо!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още