Кредитният рейтинг на Nissan Motor Co. беше понижен до най-ниския клас junk от S&P Global Ratings, като това е пореден неуспех за японския автопроизводител, който изпитва трудности в увеличаването на своята рентабилност в годините след ареста на бившия председател Карлос Гон, докато електрификацията в индустрията се ускорява, съобщава Bloomberg.
Рейтингът на компанията беше понижен с една степен до BB+, като от S&P изтъкват, че не очаква силно възстановяване на печалбата и продажбите на Nissan поради продължаващите сътресения във веригата на доставки и растящите разходи в сектора.
Въпреки че Nissan се възстанови след две години на загуба и продължава да се стреми към оперативна печалба от 360 млрд. йени (2,7 млрд. долара) за настоящата фискална година, която приключва в края на март, компанията е ограничила предлагането на някои модели. По-слабата йена в края на 2022 г. също помогна за увеличаване на приходите, които компенсираха спънките в производството, но това предимство избледнява с укрепването на валутата.
„Представянето на компанията остава забавено вече повече от три години“, изтъкват от S&P. „Сега очакваме печалбата ѝ да остане по-слаба, отколкото предполагахме преди, предвид перспективата за още една трудна година“, добавя рейтинговата агенция.
Понижаването на рейтинга бележи още един удар за производител на автомобили, който Карлос Гон искаше да превърне в глобален гигант чрез разширяване на съюза с Renault SA и Mitsubishi Motors Corp. Арестът на бившия председател на алианса през 2018 г. по обвинения във финансови злоупотреби сложи край на тези амбиции. Вместо това партньорството обръща курса си, след като стана ясно, че Renault постепенно ще намали дела си в Nissan, което ще отдалечи двете компании една от друга въпреки предвидените инвестиции на японците в звеното на френската група за електрическа мобилност.
Рентабилността на Nissan ще продължи да изостава от тази на конкурентите през следващите една до две години, прогнозира S&P. Агенцията заяви, че очаква проблемите с веригата на доставки да се задържат, забавяйки всяко възстановяване на продажбите в САЩ и Европа и притискайки компаниите да продължат с ценовите намаления.
Пониженият рейтинг означава, че Nissan ще трябва да плати по-високи разходи за продажба на облигации в чуждестранна валута извън Япония. Цената на нейните деноминирани в долари облигации с падеж през 2027 г. спадна с 0,2 цента до 91,1 цента във вторник.
В списъка с японски емитенти на облигации с подобен рейтинг изпъкват имената на SoftBank Group Corp. и Rakuten Group Inc., които имат съответно рейтинг BB+ и BB от S&P. Разходите за застраховане на дълга на Nissan Motor срещу неизпълнение скочиха, след като агенцията понижи кредитния рейтинг на автомобилния производител до junk.
Все пак S&P посочва, че перспективата за японския производител на автомобили е стабилна, позовавайки се на постепенното подобряване на рентабилността и консервативното финансово планиране.
Агенцията прогнозира, че Nissan ще продаде между 3,6 млн. и 3,7 млн. автомобила през фискалната година, приключваща в края на март 2024 г., изоставайки от първоначалния план за 5,4 млн. продажби.
S&P добави, че ще обмисли повишаване на рейтинга на концерна, ако през следващите 12 до 18 месеца Nissan успее значително да подобри продажбите и да увеличи паричния поток.