Ценовата война между производителите на електрически превозни средства в Китай се отразява дори на най-издръжливите играчи, както се вижда от зашеметяващия спад в пазарната стойност на BYD Co. в размер на 18 млрд. долара в рамките на последния месец, пише Bloomberg.
Листнатите в САЩ акции на подкрепения от Уорън Бъфет производител поевтиняха с 14% през февруари, представяйки се по-слабо от книжата на съперника Tesla Inc., които поскъпнаха с 9 на сто през периода.
Трейдърите действат все по-предпазливо относно перспективите около BYD, след като дилърите на компанията намалиха цените на някои модели, за да стимулират продажбите. Промяната в настроенията подчертава вълната на предпазливост, която залива индустрията след решенията на Nio Inc. и XPeng Inc. да последват примера на Tesla при понижаването на цените, тъй като търсенето се забавя.
„В ход е постепенна промяна в индустрията, тъй като прекомерните намаления на цените могат да накарат потребителите да се въздържат от покупка, очаквайки още по-ниски цени, като същевременно тези действия оказват изключително отрицателно въздействие върху маржа за всички играчи“, изтъква Робърт Мъмфорд, инвестиционен мениджър в GAM Hong Kong Ltd. „По-ниските цени на суровините до момента няма вероятност да компенсират отрицателното въздействие върху маржовете“, добавя той.
Инвеститорите сега оценяват наново акциите в сектора, за да определят вероятните победители и губещи от ценовата война, подчертава Мъмфорд.
В това отношение някои експерти казват, че базираната в Шънджън BYD може да се представи сравнително добре, тъй като има по-добра ценова мощ и контролира по-голямата част от веригата си на доставки, като произвежда чипове и батерии.
Акциите на BYD се представят по-зле от тези на Tesla от началото на годината. Източник: Bloomberg
„Някои играчи може да се наложи да се сблъскат с изгаряне на пари, за да увеличат пазарния си дял, което ще доведе до засилена конкуренция и консолидиране в рамките на пазара“, предвиждат анализаторите на Citigroup Inc. Джеф Чунг и Беатрис Лам. „В дългосрочен план вярваме, че пазарната консолидация ще засили допълнително пазарния дял на BYD“, добавят те.
В началото на февруари водения от Бъфет инвестиционен конгломерат Berkshire Hathaway отново намали участието си в BYD Co., след като продаде акции на китайския електромобилен концерн, търгувани на борсата в Хонконг, с което засили притесненията относно производителя. През ноември Berkshire намали дела си в концерна до 15,99% спрямо 16,28% преди продажбата, повдигайки въпроси относно дългосрочния ангажимент на Бъфет към BYD. Продажбата осигури на конгломерата над 630 млн. хонконгски долара (80,67 млн. щатски долара) приходи.
Малко по-рано, през август, Berkshire продаде 1,33 млн. акции на китайската компания за около 370 млн. хонконгски долара (47,15 млн. щатски долара).
За да потуши тревогата, вицепрезидентът на BYD Стела Ли заяви през декември, че Бъфет не изоставя китайския електромобилен производител, най-големия по пазарен дял в азиатската страна. „Напълно нормално е за него да търси някаква възвръщаемост – отплата“, изтъква Ли в първите публични коментари на високо ниво относно продажбата на акции от страна на Berkshire Hathaway. „Не смятам, че това е индикация, че Бъфет е изоставил BYD. Той обича BYD, обича ръководството и винаги ще бъде най-големият поддръжник на компанията“, добавя Ли.