Въпреки войната в Украйна и енергийната криза най-големият европейски производител на автомобили Volkswagen е по-оптимистично настроен за предстоящата финансова година. За 2023 г. групата прогнозира възвръщаемост на продажбите от между 7,5 и 8,5%. В долния край на диапазона това е с половин процентен пункт повече от прогнозата за миналата година.
Очаква се продажбите да се увеличат с между 10 и 15%, съобщи VW в петък. Миналата година базираната във Волфсбург компания увеличи нетната си печалба с около 3% до 15,8 млрд. евро.
От това ще се възползват акционерите. Вместо 7,50 евро за обикновена акция и 7,56 евро за привилегирована акция, както през предходната година, акционерите, най-големите от които са холдинговото дружество Porsche SE, собственост на фамилиите Порше и Пиех, провинция Долна Саксония и емирство Катар, ще получат съответно 8,70 и 8,76 евро.
Акциите на VW се радваха на голямо търсене след оповестяването на новината: цената им се увеличи с повече от 9% след обявяването на данните, близо до границата от 142 евро. За последен път цената на акциите се е ускорила с толкова много в средата на март 2022 г.
„Днешните резултати са още едно доказателство за солидната финансова основа, върху която последователно изпълняваме стратегията си", заяви финансовият директор Арно Анлиц.
В началото на февруари Volkswagen публикува първите ключови данни от своя отчет. Според тях притокът на парични средства през миналата година е намалял почти наполовина - от 8,6 млрд. на 5 млрд. евро, тъй като много автомобили е трябвало да бъдат произведени на склад поради липса на полупроводници. Обвързаните средства са значително по-високи от очакваното.
За тази година в Долна Саксония предполагат, че тенденцията ще се обърне, тъй като запасите намаляват и производството отново върви гладко. Междувременно обаче поради несигурната икономическа ситуация клиентите се отдръпват, което поставя нови проблеми пред дружеството.
Въпреки че засега възвръщаемостта е висока, производителите на автомобили продължават да се сблъскват със затруднения във веригата за доставки. Хиляди непродадени автомобили и неизползвани суровини се трупат в заводите в Европа поради недостиг на камиони и влакове, което затруднява доставките. Проблемите, последвали недостига на чипове, който най-накрая намалява, накараха Stellantis и Renault да се опитат да наемат шофьори на камиони сред работниците в заводите си, коментира от своя страна Bloomberg.
Mercedes-Benz AG, Renault SA и Stellantis NV отчетоха високи печалби през последните седмици благодарение на високите цени и поръчките, които натрупаха в разгара на кризата във веригата за доставки. Добрите резултати са докладвани на фона на опасенията за намаляване на търсенето по-късно тази година, тъй като рекордната инфлация и забавянето на икономиката все повече притискат купувачите на автомобили.