Делът на изцяло електрическите коли в България нараства през януари с 0,6 процентни пункта до 2,3% спрямо 1,7 на сто година по-рано, докато пазарното присъствие на хибридите се свива от 3,1% преди година до 2,4 на сто, показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). Междувременно делът на новите дизелови коли се свива до 17,1% срещу 18,3 на сто за януари 2022 г., а този на бензиновите автомобили се понижава с 1,3 процентни пункта до 76,2%.
Общите регистрации на нови леки коли в България през януари нарастват с 9,8 на сто до 2227 броя на фона на по-широкия ръст в рамките на Европейския съюз (ЕС).
Европейският пазар се разширява през януари с 11,3% до 760 041 превозни средства спрямо същия месец на миналата година. Все пак трябва да се има предвид ниската база за сравнение от 2022 г., когато бяха отчетени най-ниските януарски нива на продажби в историята на статистиката, съобщава АСЕА.
На национално ниво най-големите пазари в региона записват смесено представяне. Продажбите в Испания се увеличават с 51,4%, докато в Италия нарастват с 19 на сто. Регистрациите на нови леки коли във Франция отчитат ръст от 8,8%, докато продажбите в Германия се свиват с 2,6%.
Продажби на нови леки коли в България по вид на задвижването. Източник: ACEA
Регистрации по вид на задвижването
През първия месец на годината продажбите на електрически и хибридни леки коли в ЕС продължават да нарастват, достигайки пазарен дял от съответно 9,5% и 26 на сто. Въпреки разширяването на тези сегменти бензинът остава най-разпространеното гориво в региона с пазарен дял от 37,9%, което представлява ръст спрямо дела от януари 2022 г. в размер на 37,6%.
България отчита 50-процентен ръст при регистрациите на изцяло електрически коли до 51 броя, при пазарен дял от 2,3%.
Регистрациите на това задвижване в рамките на ЕС нарастват през януари с 22,9% до 71 984 броя при пазарен дял от 9,5 на сто спрямо 8,6% преди година. По-голяма част от индивидуалните пазари отчитат дву- и трицифрени ръстове в сегмента. Има и изключения, като регистрациите в Германия се свиват с 13,2%, тези в Швеция с 18,5 на сто, а в Италия – с 8,7%.
Продажби на нови леки коли по обеми и вид на задвижването в Европейския съюз. Източник: ACEA
Продажбите на плъгин хибриди в България се увеличават със 128,6% до 16 броя, при пазарен дял от 0,7%. По отношение на обикновените хибриди регистрациите на родния пазар за януари се свиват с 14,5% до 53 броя.
Продажбите на хибридни електрически превозни средства също отчитат силен старт на годината в ЕС. Обемите нарастват с 22,1% до 197 982 автомобила. На основните пазари продажбите в Испания растат с 59,3%, тези в Италия с 24,7%, в Германия – с 19 на сто и във Франция – с 12,5%.
Общият пазарен дял на хибридите в ЕС достига 26%, с 2,3 процентни пункта повече спрямо януари 2022 г.
Продажби на нови леки коли в ЕС за януари 2023 г. Източник: АСЕА
Междувременно регистрациите на плъгин хибриди в блока се свиват през януари с 9,9% до 53 649 броя, като от големите пазари най-голямо понижение записва Германия – 53,2%.
Пазарният дял на плъгин хибридите в ЕС се понижава от 8,7% през януари 2022 г. до 7,1 на сто.
Регистрациите на бензинови коли в България нарастват през януари със 7,9% до 1696 броя, като делът от общите продажби на този тип задвижване достига 76,2%.
При продажбите на дизелови превозни средства българският пазар записва ръст от 17,9% до 408 броя, при пазарен дял от 18,3%.
Продажбите на нови бензинови леки коли в ЕС растат с 12,3%, подкрепяйки разширяването на общия пазар, при пазарен дял от 37,9%. Всичко големи индивидуални пазари отчитат ръстове – регистрациите в Испания се увеличават с 59,4%, тези в Италия – с 15,5%, във Франция – с 11,9% и в Германия – с 3,5%.
От друга страна регистрациите на нови дизелови коли в ЕС продължават да се свиват – с 1,6% през януари – въпреки силното представяне на това задвижване в Италия и Испания, където обемите нарастват съответно с 21,4% и с 19 на сто.
Пазарният дял на дизела в ЕС се свива с 2 процентни пункта до 15,9%.