Италия засили съпротивата си срещу европейските планове за забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили след 12 години, като министърът на транспорта Матео Салвини определи ускоряването на прехода към електрически превозни средства като „самоубийство“ и „подарък“ за китайската индустрия.
Правилата, одобрени от Европейския парламент във вторник (14 февруари), изискват до 2035 г. производителите на автомобили да постигнат въглероден неутралитет по отношение на своето портфолио, което би направило невъзможна продажбата на нови превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, в рамките на Европейския съюз (ЕС).
Този план не е популярен в Италия, дом на автомобилни марки като Fiat, Ferrari и Alfa Romeo, където автомобилната индустрия остава фокусирана предимно върху технологията на двигателите с вътрешно горене, съобщава Ройтерс.
„Всички се грижим за водата, качеството на въздуха и по-чистата околна среда... но това не означава съкращаване на милиони работници и закриване на хиляди предприятия“, категоричен е Салвини, който ръководи партия „Лига“. „Идеологическият фундаментализъм на електрическата мобилност сам по себе си е самоубийство и подарък за Китай“, добавя той.
Салвини, който е и вицепремиер на Италия, каза, че са необходими повече време и финансиране, за да се осигури плавен преход.
Външният министър Антонио Таяни по-рано посочи, че Рим ще се опита да коригира целта.
„Италия ще представи собствено контрапредложение: намаляването да бъде ограничено до 90 процента, като се даде възможност на индустриите да се адаптират“, подчерта Таяни, цитиран от всекидневника Corriere della Sera.
Местната автомобилна индустрия осигурява работа на над 270 хил. работници пряко или непряко и представлява повече от 5 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната, показват данни на автомобилната асоциация ANFIA.
Продажбите на изцяло електрически автомобили в Италия паднаха с 27 процента миналата година, като делът им остава сравнително скромен – 3,7% от общите регистрации на нови коли.
През октомври страните от ЕС постигнаха споразумение за забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, но все още трябва официално да подпечатат правилата, преди да влязат в сила. Окончателното одобрение се очаква през март.