Стартъпите за електрически превозни средства Polestar Automative Holding и Rivian Automotive Inc. са известни с това, че внимателно проследяват своите корпоративни емисии на парникови газове, като описват екологичните щети на всичко - от светлините в техните заводи до количеството каучук в гумите на автомобилите си. В сряда двете компании се обединиха с консултантската фирма Kearney, в предупреждение към политиците, изтъквайки, че преходът към електрическа мобилност сам по себе си няма да бъде достатъчно ефективно решение, за да се постигнат целите за климата, заложени в Парижкото споразумение от 2015 г., пише Bloomberg.
„Ахнах първия път, когато представиха числата“, признава Фредрика Кларен, главен директор по устойчивост в Polestar, марката за електрически превозни средства, обособена от Volvo. „Стигна се до момент, в който бягаме стремглаво към кризата“, добавя тя.
Докладът е по същество математическо упражнение - смесване на прага на емисиите, заложен в Парижкото споразумение, за да се ограничи световното покачване на температурата до 1,5 градуса по Целзий спрямо прогнозата за общите автомобилни емисии - от добива на метали и автомобилостроенето до шофирането и рециклирането. Анализът заключава, че електромобилите не са достатъчни; дори превозните средства, използващи батерии, захранвани изключително от възобновяеми източници, няма да помогнат на автомобилната индустрия да изпълни целите.
При сегашния темп на генериране на емисии, автомобилната индустрия ще надвиши поставения за 2050 г. таван от около 80 гигатона още през 2035 г. Източник: Bloomberg
Kearney установява, че световната автомобилна индустрия има право да генерира до 2050 г. още близо 80 гигатона емисии, за да изпълни своята роля според целите в Парижкото споразумение, но в момента тя отделя приблизително 6 гигатона годишно, темп, който ако се поддържа, ще надвиши допустимите стойности още през 2035 г.
За да се ограничи глобалното затопляне под въпросните 1,5 градуса по Целзий, индустрията ще трябва да осигури за всички електромобили възобновяема енергия, с която да се зареждат батериите им, до 2033 г. Отделно, секторът трябва да намали емисиите от веригата на доставки и от производството с 81%.
Докладът призовава производителите на автомобили да продължат да екологизират веригите си на доставки и да култивират възобновяема енергия както в производството, така и в зарядната инфраструктура. Проучването също така призовава за намирането на стандарт за цялата индустрия за ценообразуване на въглеродните емисии, за съгласувани усилия за култивиране на по-чисти обработка и добив на метали и за програми за зареждане на електромобили изцяло с възобновяеми източници.
При производството на електромобили добивът на метали за батерии и тяхната обработка представляват близо три-четвърти от общите емисии. Източник: Kearney/Bloomberg
За две компании, които произвеждат изключително електрически превозни средства, докладът е удобен начин да се подчертае, че бавният, но упорит марш на традиционните концерни към електрификация не е достатъчен, за да се ограничат емисиите според целите: BloombergNEF изчислява, че дори през 2050 г. само 69% от превозните средства по пътищата няма да отделят емисии.
Polestar и Rivian признават, че дори и при тях се отделят емисии, когато става въпрос за собствените им вериги на доставки и техните клиенти. В Polestar емисиите на парникови газове скочиха през 2021 г. главно поради увеличеното производство. И макар компанията да успя да намали емисиите си на базата на превозно средство, въглищата остават фактор в нейната верига на доставки. През ноември Polestar започна да се снабдява с малко алуминий от фабрика в Западен Китай, работеща изключително с хидроенергия. Този ход намали въглеродния отпечатък върху всяка от колите на стартъпа с до 488 кг годишно.
Междувременно фабриката на Rivian в царевичните полета на Илинойс е заобиколена от вятърни турбини; през декември компанията подписа сделка за доставка на до 75% от нужната електроенергия от възобновяеми източници.
преди 1 година До: Alex Silver ... Ем че нали всичкото копейкопоклоник сте мега заможни , ултра имотни , стабилно обезпечени , незаменими интелекти ... вас 100-200-300 бона за кола даже нема да ви размислят в кой джоб да бръкнете ... да му мислим другите ... що се косиш ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Електромобили без електроцентрали? И като как ще стане тая работа? За преминаването на всички коли на електро ще е необходимо 4 до 6 пъти по-голямо производство на еленергия. Откъде? А бре? Или като направим колите по $100 хилки и нагоре, въпросът ще се реши от само себе си? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Климатичните цели, кайш? А дали не ти идва на ум "еретичната" мисла, че климатът може и да не зависи от човешката дейност? А според експерди на ООНъ, зависело 99%. И който твърди обратното, се обявява за враг на дермократията. От кого? От Остап Бендер и Сие. === https://glasove.com/na-fokus/zashto-klimatichnite-promeni-sa-izmama-zashtoto-sa-realni-no-ne-sa-prichineni-ot-horata отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Големо е вътрешното съпротивление и нема да дига двеста,ако някой случаенос дигне двеста много безработни ще има. https://***.autodesk.com/products/fusion-360/blog/piezoelectricity/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година https://automedia.investor.bg/a/2-***/52138-toyota-izpolzva-naukata-za-da-dokazhe-che-badeshte-samo-s-elektromobili-e-greshka/ampДве статии, едно заключение - електромобилите сами по себе си не са вълшебното лекарство, което търсим! Вече се признава и че ВЕИ не са такова. Въпросът с баланса между желание и реалност е най-трудния, надявам се да го намерим. отговор Сигнализирай за неуместен коментар