Японският производител на автомобили Nissan Motor Co. ще купи дял до 15% в подразделението на Renault Group за електрически превозни средства Ampere, съобщава Ройтерс, цитирайки двете компании.
Споразумението, което стана факт след месеци на напрегнати преговори, включва обявеното по-рано намаляване на дела на Renault в Nissan, за да се балансират дяловите участия на концерните в алианса, създаден през 1999 г., в който влиза още Mitsubishi Motors.
„Преди това алиансът беше фокусиран повече върху синергиите... и глобалните обеми“, заяви главният оперативен директор на Nissan Ашвани Гупта пред Ройтерс. По думите му алиансът ще се съсредоточи през следващите 15 години върху създаването на стойност.
Едностранчивите отношения между Renault и Nissan - които бяха силно обтегнати от ареста на техния архитект и бивш председател Карлос Гон през 2018 г. на фона на финансов скандал – от години са източник на търкания между ръководствата.
Въпреки че Renault спаси Nissan от финансов колапс преди две десетилетия, френската компания произвежда и продава значително по-малко коли от своя японски партньор.
„Смятам, че това, за което се споразумяхме, е за много по-добра настройка от това, което имахме през последните няколко години“, заяви главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео по време на представяне на новия облик на алианса в Лондон. „Сега имаме нова схема на управление, която е много по-ясна, вече можем да работим като нормална компания. Погледнато през очите на Renault, (тук) става въпрос за възстановяване на известна стратегическа гъвкавост, без непременно да се прекъсват връзките и синергиите, които съществуваха“, добавя той.
Засега размерът на инвестицията на Nissan в електромобилния бизнес на Renault остава неясен.
„Разглеждаме Ampere като средство за участие на Nissan в нови бизнес възможности в Европа“, споделя от своя страна главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида пред журналисти и анализатори.
Де Мео не разкрива подробности относно оценката на електромобилния бизнес, изтъквайки, че „пазарът ще реши“. Някои източници изтъкват, че стойността на Ampere може да достигне 10 млрд. евро.
Главният изпълнителен директор на Mitsubishi Такао Като заяви от своя страна, че Ampere също ще бъде част от европейската стратегия на компанията, която ще "проучи допълнително" своето дялово участие в бизнеса.
Renault ще намали дела си в Nissan до 15% от около 43%, като прехвърли 28% във френски тръст, който ще търси благоприятни пазарни условия за продажба.
Според Де Мео Renault ще действа "добросъвестно" и ще продаде акциите си на Nissan по "организиран начин". Когато това стане, японският концерн ще има право на първа оферта.
Компаниите планират съвместни проекти в Европа, Индия и Латинска Америка и ще работят съвместно в бизнеса с електромобили, електроника и твърдотелни батерии.
Анализаторът на CLSA Кристофър Рихтер посочва, че обновеният съюз може да позволи на Nissan и Renault да работят малко по-хармонично, отбелязвайки, че Honda и General Motors са изградили партньорство, което включва съвместно разработване на по-ниски разходи за електромобили без необходимостта от обвързващи капиталови отношения.
Според Рихтер марката на Renault, която не е от най-успешните в световен мащаб, може да се сблъска с трудности при набирането на пари за Ampere от пазара.
„Ето защо мисля, че те ще накарат Nissan да плати повече“, добавя анализаторът.