Общите глобални продажби на нови леки автомобили достигат 66,2 млн. броя през 2022 г., подкрепени от облекчаването на недостига на полупроводници и възстановяване на продажбите през последното тримесечие, съобщава Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) в своя годишен доклад.
Въпреки положителните сигнали глобалното търсене изостава значително от предпандемичните нива – 74,9 млн. превозни средства бяха продадени през 2019 г.
В Европа регистрациите на нови леки автомобили са се понижили през 2022 г. с 10,4 на сто до 12,8 млн. броя. Основният потискащ фактор тук е свързан с дефицита на чипове и нарушените вериги на достави, свързани с войната в Украйна, която повлия особено силно на страните в Източна Европа. Продажбите на нови коли при директните участници във войната се понижиха съответно с 64,7% за Украйна и с 62,7 на сто за Русия.
Въпреки лекото възстановяване през четвъртото тримесечие годишните продажби в Северна Америка са се свили с 8,7% до 12,7 млн. превозни средства спрямо обемите за 2021 г. Същият тренд се наблюдава и в САЩ, където търсенето се понижи с 9,2 на сто, засегнато от нарушените вериги на доставки и логистичните проблеми.
Глобални продажби на леки коли през 2022 г. Източник: АСЕА
Търсенето в Южна Америка през 2022 г. нараства с 1,8 на сто до 2,8 млн. леки коли. Бразилия – най-големият пазар в региона – записва обеми, подобни на тези от предходната година.
В Япония продажбите на нови леки коли се понижават с 5,1% в сравнение с 2021 г., притиснати от високите цени на енергията и спада в стойността на йената. На пазара в Южна Корея регистрациите се свиват с 3 на сто на годишна база.
Търсенето в Китай междувременно нараства със 7,6 на сто до 21,7 млн. превозни средства. Оттеглянето на правителствените стимули за покупка на електромобил от тази година тласна повече потребители да се насочат към пазара през 2022 г., за да се възползват от отстъпките.
В Индия регистрациите на нови коли се увеличават с 23,1% до 3,8 млн. броя, подкрепени от натрупаните спестявания на потребителите и ниските лихвени проценти.
Продажби на нови леки коли в ЕС през 2022 г. Източник: АСЕА
Европейски съюз
Продажбите на нови леки автомобили в Европейския съюз (ЕС) през 2022 г. се свиват с 4,6 на сто до 9 255 926 броя спрямо 2021 г. Обемите изостават значително от предпандемичните нива, като през 2019 г. регистрациите надхвърлят 13 млн. броя.
По този начин блокът записва трета поредна година на спад въпреки увеличенията, отчетени в периода август-декември. Обемите през 2022 г. са най-ниските от 1993 г. насам.
По отношение на основните регионални пазари регистрациите в Германия нарастват с 1,1% до 2 651 357 броя спрямо 2 622 132 броя през 2021 г. Във Франция продажбите се понижават със 7,8 на сто до 1 529 035 броя. Регистрациите в Италия се свиват с 9,7 на сто до 1 316 702 превозни средства, а в Испания – с 5,4 на сто до 813 396 броя.
Производство
Глобалното производство на леки коли се свива с 1,6% през 2022 г., притиснато най-вече от нарушените вериги на доставки заради войната в Украйна. Автомобилостроенето в ЕС нараства със 7,1% на годишна база до 10 769 893 броя спрямо 10 055 833 броя през 2021 г. Общо за Европа производството обаче се свива с 1,6 на сто до 13 142 901 превозни средства.
Интересно е да се отбележи, че от всички страни в ЕС Румъния отчита най-голям ръст на производството – 20,6% до 507 269 превозни средства, следвана от Германия (13,2%) и Франция (10,3%).
В Северна Америка изграждането на леки коли нараства с 10,3% до 10 424 181 броя спрямо 9 450 670 броя за 2021 г. В САЩ производството отчита ръст от 11,7% до 7 061 146 броя.
Глобално производство на леки коли за 2022 г. Източник: АСЕА
В Южна Америка този показател нараства с 6,1% до 1 812 214 броя спрямо 1 707 851 броя за предходната година.
В Азия, регионът с най-голям дял от глобалното производство (59,6% за 2022 г.), производството се увеличава с 10,3% до 40 624 837 броя спрямо 36 817 772 броя за 2021 г. При Китай, основната движеща сила в региона, автомобилостроенето се увеличава с 11,7% до 23 170 356 броя спрямо 20 738 511 броя за предходната година, като делът от глобалното производство на страната достига 34%.