Ford Motor Co. обяви, че печалбата му за четвъртото тримесечие е намаляла, като прогнозира трудна 2023 година, разочаровайки инвеститорите, които се надяваха американският концерн да повтори успеха на своя конкурент General Motors Co. по отношение на отчета, съобщава Ройтерс.
Воденият от Джим Фарли автопроизводител посочи недостига на чипове и други проблеми от веригата на доставки, както и производствената „нестабилност“ като фактори, които са тласнали нагоре разходите.
Акциите на Ford поевтиняха с над 6% след края на редовната търговия в четвъртък.
„Трябваше да се справим много по-добре миналата година“, сподели изпълнителният директор на Ford Джим Фарли, добавяйки: „Оставихме около 2 млрд. долара печалба на масата, които бяха под наш контрол“.
Той заяви пред анализатори, че компанията е обременена с „дълбоко вкоренени проблеми в нашата индустриална система“.
Ford прогнозира по-ниска печалба преди такси и данъци за 2023 г., както и значително намаляване на свободния паричен поток и сигнализира, че ще увеличи усилията за намаляване на разходите.
По време на брифинг главният финансов директор на Ford Джон Лоулър каза, че „2023 г. е ключова година за нас, докато преструктурираме компанията“. Ford изостава в някои аспекти от трансформацията, като е нужна още работа, признава той.
Финансов отчет на Ford за 2022 г. Източник: Ford Motor Co.
„Най-просто казано, трябва да подобрим качеството и да намалим разходите сега“, заяви още Лоулър пред журналисти.
Той също така прогнозира "лека" рецесия на пазара в САЩ през 2023 г. в сравнение с по-оптимистичната икономическа прогноза на General Motors.
По думите на Лоулър обемите на продажби на Ford за четвъртото тримесечие изостават със 100 хил. автомобила спрямо очакванията. Той се позова на недостига на полупроводници. Според него битката за осигуряване на чипове между автомобилните компании е била като „ръкопашен бой“, като капацитетът остава ограничен по отношение на по-големите и по-стари чипове, използвани в сектора.
Лоулър каза още, че Ford се сблъсква с 5 млрд. долара по-високи разходи тази година, но запазва средния целеви диапазон относно насоките за печалба непроменен. Първоначално компанията искаше да ограничи с 3 млрд. долара оперативните разходи, но според Лоулър тя ще действа много по-агресивно в това отношение занапред.
Проблемите с качеството продължават да помрачават резултатите на Ford. Според Лоулър концернът трябва да може да намали гаранционните разходи с 2 млрд. долара годишно.
Той добави, че Ford възнамерява да върне 40-50% от свободния паричен поток на акционерите тази година. Но компанията очаква коригираният свободен паричен поток да падне до около 6 млрд. долара през 2023 г. спрямо 9,1 млрд. долара през миналата година.
Ford прогнозира коригирана печалба преди данъци за цялата година от 9 до 11 млрд. долара. Коригираната печалба на компанията за 2022 г. от 10,4 млрд. долара остава под прогнозата на Ford, обявена в края на третото тримесечие, за 11,5 млрд. долара.
Нетната печалба за четвъртото тримесечие спада до 1,3 млрд. долара от 12,3 млрд. долара за същия период на 2021 г. Приходите се увеличават до 44 млрд. долара спрямо 37,7 млрд. долара година по-рано. Коригираната печалба преди данъци възлиза на 2,6 млрд. долара в сравнение с 2 млрд. долара за същото тримесечие на предходната година.